Okładki Harry’ego Pottera inspirowane architekturą zaprojektował włoski architekt Michele De Lucchi. Jego celem było zreinterpretowanie okładek książek autorstwa J.K. Rowling w taki sposób, by nawiązywały do architektury współczesnej. 

W przeciwieństwie to pierwotnych okładek, głównymi bohaterami grafik nie są głowni bohaterowie sagi o młodym czarodzieju. Włoskiemu architektowi Michele De Lucchi zależało na tym, aby przedstawić główne wątki z poszczególnych części sagi za pomocą języka architektury.

„Jako architekci podchodzimy do każdej powieści, mając na uwadze przestrzeń, obiekty i atmosferę, jaką te obiekty wytwarzają w przestrzeni. Wzięliśmy miejsca z czarodziejskiego świata i przedstawiliśmy je jako wizjonerskie dzieła architektury: gdzie wyobraźnia nie ma granic, architektura jest wolna od ograniczeń narzuconych przez projekt, produkcję, fizykę” – mówi w rozmowie z serwisem Dezeen Michele De Lucchi

W ten sposób powstało 7 całkowicie nowych okładek. Wśród nich zauważyć można szkołę czarodziejów Hogwart, która zdobi okładkę pierwszego tomu, a jej wieżyczki zastąpiono strzelistymi, spiczastymi iglicami nawiązującymi do gotyckich opactw w Toskanii i środkowych Włoszech.

 
W drugiej książce De Lucchi skupił się na Norze – domu rodziny Rona Weasley’a, najlepszego przyjaciela Harry’ego Pottera – która została opisana w serii jako bricolage pionowych rozszerzeń, które były dodawane w miarę jak rodzina się rozrastała. Projekt De Lucchiego przedstawia budynek jako wysoką, modułową konstrukcję drewnianą z rozłożystym, dwuspadowym dachem, niepewnie balansującym na szczycie.

Trzecia książka, Więzień Azkabanu, jest ozdobiona fikcyjną twierdzą więzienną, od której książka wzięła swoją nazwę. Usadowiony na wyspie na Morzu Północnym monolit posiada zygzakowaty profil, który De Lucchi wzorował na hotelu Medea w gruzińskim Batumi, który w rzeczywistym świecie również zaprojektował De Lucchi

Okładka do książki Czara Ognia pokazuje stadion Pucharu Świata w Quidditchu, wraz z wysokimi, smukłymi trybunami, które są potrzebne do oglądania tego powietrznego sportu.

„Wyobrażamy go sobie jako objazdowy stadion, którego trybuny przyjmą kształt tymczasowej instalacji. Koncepcja odnosi się do możliwości operowania obiektami architektonicznymi przeznaczonymi na wydarzenia, które mogą być demontowane i ponownie montowane w różnych kontekstach”– wyjaśnił De Lucchi.

Piąta okładka przedstawia chatkę Hagrida, która jest w całości pokryta strzechą, podczas gdy szósta książka pokazuje najwyższą wieżę zamku Hogwart, gdzie czarodzieje uczą się astronomii. Wieża z szóstej okładki inspirowana była pawilonem, który De Lucchi stworzył na potrzeby projektu Arch and Art na Triennale Milano w 2016 roku.

Siódma i ostatnia książka przedstawia kryty drewniany most, który ostatecznie zostaje zniszczony podczas bitwy o Hogwart. Jednak zamiast gotyckich łuków, które są widoczne w filmowej adaptacji, projekt De Lucchiego zwieńczony jest falistym dachem, który nawiązuje do jego Mostu Pokoju w Tbilisi.

Czytaj też: Ciekawostki | Brutalizm | Modernizm | Architektura | Włochy

 

źródło dezeen.com