Olsztyn ma nowy dworzec kolejowy. Tak wygląda Olsztyn Główny

Olsztyn Główny to nowy dworzec kolejowy, który zastąpił stary obiekt. Nowoczesna bryła ma nawiązywać do żagla, a duże przeszklenia nadawać budynkowi lekkości. Nową jakość zyskały perony dworca, co ma poprawić komfort korzystania z całego obiektu. Ciekawostką są detale takie jak mozaika z poprzedniego dworca kolejowego, którą przeniesiono do obecnego holu.

Na realizację inwestycji mieszkańcy Olsztyna czekali wiele lat. Dość długo trwała dyskusja, podczas której jedni zachwalali stary budynek i wskazywali na potrzebę jego modernizacji, a inni skłaniali się do budowy zupełnie nowego budynku. Wygrała ta druga opcja, czego efekty możemy dzisiaj oglądać.

Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny jest już czwartym dworcem głównym w historii tego miasta. Pierwszy zbudowany został w 1872 r., a korzystający z niego pasażerowie mogli podróżować w stronę Torunia. Drugi dworzec zbudowano już w latach 1945-48 na podstawie ruin pierwszego budynku. Trzeci, który jeszcze niedawno służył pasażerom został otwarty w 1971 r. Był to modernistyczny kompleks łączący hale dworca kolejowego, autobusowego oraz kilkupiętrowy budynek biurowy. Z biegiem lat kompleks jednak stracił swój urok. Czwarty dworzec ma natomiast odpowiadać współczesnym potrzebom pasażerów i ułatwiać im korzystanie z transportu publicznego. Ważnym aspektem inwestycji była budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który łączy dotychczas rozdzielone torami dwie części miasta.

To znaczne ułatwienie i poprawa komfortu podróżowania dla coraz większej liczby pasażerów, którzy korzystają z olsztyńskiego Dworca Głównego. Według informacji Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja obsłużyła średnio 9,5 tys. pasażerów na dobę, to o 700 pasażerów więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Nowy dworzec w Olsztynie to komfortowa przestrzeń zarówno dla mieszkańców Olsztyna, jak i dla licznie odwiedzających stolicę Warmii i Mazur turystów – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Tak dworzec wyglądał w 2014 r.:

fot. Antekbojar, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Budynek dworca powstał na planie trapezu. Sylwetka bryły ma przypominać żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru bogatych w jeziora Warmii i Mazur. Na elewacji frontowej zamieszczono duży zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z poprzedniego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Zabytkowy podświetlany napis o długości ponad 18 metrów, składający się z 12 liter o wysokości 123 centymetrów każda, został poddany renowacji. To nie jedyny element historyczny, który znalazł się w nowym budynku – w holu dworca możemy zobaczyć również przeniesioną z poprzedniego dworca mozaikę oraz tablicę z historią dworca.

Nowy dworzec to modernistyczny budynek o trzech kondygnacjach – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Przestrzeń obsługi podróżnych zajmuje dwie kondygnacje. Bilety można kupić w podziemiu, gdzie dodatkowo znajdują się toalety oraz strefa podróżnego. Na parterze zaprojektowano hol z dostępem do poczekalni oraz strefę dla rodziców z dziećmi. Na obu poziomach znajdują się lokale handlowe i usługowe. Można tu kupić przekąski na drogę, pieczywo czy kawę.

Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe. W budynku dworca zapewnione zostały lokale dla kolejowych spółek i organizacji, takich jak Straż Ochrony Kolei, WARS, TK Telekom, PKP Intercity i POLREGIO. Natomiast w części podziemnej znajduje się przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze.

W projekcie nowego dworca zwrócono uwagę na likwidowanie architektonicznych barier. Obiekt został przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki zastosowaniu licznych nowoczesnych rozwiązań technicznych i systemów inteligentnego zarządzania, budynek dworca Olsztyn Główny stał się przyjazny środowisku oraz energooszczędny. Na dachu obiektu zainstalowano największą wśród polskich dworców kolejowych instalację fotowoltaiczną, składającą się z 746 paneli o minimalnej mocy 276 kWp. Wewnątrz zastosowano wentylację z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie LED, a całość wspierana jest przez system zarządzania optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej oraz wody.

Historyczny detal w hali dworca:

Przestrzeń przed dworcem również przeszła modernizację. Stworzono reprezentacyjny plac miejski z ciągami pieszymi, pochylniami i schodami prowadzącymi do podziemnego przejścia, które łączy się z poziomem -1 budynku. Po stronie zachodniej znajduje się parking naziemny z 58 miejscami postojowymi, w tym 43 dla samochodów osobowych, 4 dla osób z niepełnosprawnościami, 2 stanowiskami do ładowania pojazdów elektrycznych oraz strefami kiss&ride, dostaw, postojem taxi i zatoką autobusową. Po stronie wschodniej zaprojektowano wiatę rowerową mieszczącą 80 jednośladów. W centralnej części placu znalazła się przestrzeń rekreacyjna z zielenią i miejscami do odpoczynku.

Na zmodernizowanej stacji Olsztyn Główny podróżni zyskali oczekiwany komfort obsługi. Przebudowane zostały cztery perony, z których wygodniej wsiada się do pociągów w kierunkach Warszawy, Trójmiasta, Ełku, Iławy, Braniewa czy Szczytna. Zadaszone perony posiadają antypoślizgową nawierzchnię, są na nich ławki, nowe oświetlenie, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie, ułatwiające poruszanie się po stacji. O odjazdach pociągów informują wyświetlacze.

źródło: PKP S.A.

zdjęcia: PKP S.A., TORPOL S.A.

projekt architektoniczny: DWAA ARCHITEKCI

wykonawca: Torpol S.A.

Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Olsztyn  | Modernizm | Polecane | whiteMAD na Instagramie