Projektem „Widok” Marta Podogrocka udowadnia, że opakowania przyjazne niedowidzącym można wykonać prostym sposobem. Nie trzeba ingerować w strukturę czy sięgać po wymyślne materiały – wystarczy przemyślany projekt. Dzięki takim opakowaniom osoby niedowidzące będą mogły łatwiej wykonywać na pozór prostą, ale szalenie ważną czynność – robienie codziennych zakupów.

W Polsce mieszka około dwóch milionów osób niedowidzących lub niewidomych. To poważny problem związany ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa. To zjawisko pozostaje wciąż niezauważone przez producentów produktów spożywczych. Większość osób słabowidzących jest w stanie i chce pozostać samodzielna, jednak nie zawsze jest to możliwe. Na problem ten zwróciła uwagę Marta Podogrocka, która zaprojektowała opakowania przyjazne niedowidzącym. Seria „Widok” obejmuje popularne kategorie produktów, które sprawiają problemy z ich rozpoznaniem. Wyjątkowy design sprawił, że takie opakowania mogą być łatwiejsze w lokalizacji na sklepowych półkach.

Najważniejszym zagadnieniem w kontekście tego projektu była czytelność i łatwa rozpoznawalność produktów pośród innych pudełek stojących na półkach – mówi Marta Podogrocka.

Dlatego projektantka umieściła ogromne napisy na jednolitych, intensywnych tłach i do minimum ograniczyła treści. Dzięki temu ułatwiła identyfikację produktów bez konieczności wczytywania się w teksty. Wystarczy, że klient tylko raz dokona zakupu, a w przyszłości będzie mógł łatwiej zlokalizować na sklepowej półce ulubiony produkt. Urozmaiceniem produktów są jedynie proste wzory, które symbolizują zawartość opakowań, na przykład ryżu. Niektóre z opakowań są geometryczne, inne mają bardziej organiczny kształt.

Opakowania przyjazne niedowidzącym

Również przez sposób ich komponowania chciałam oddać charakter danej przyprawy, ryżu czy kaszy. Są również ukłonem w stronę osób o pełnej sprawności. Dodatkową warstwą graficzną są przenikające się gradienty, które luźno nawiązują do sztuki op-artu. Poszukiwałam języka graficznego, który w abstrakcyjny sposób będzie opowiadał o zagadnieniu widzenia – dodaje autorka opakowań.

Praca powstała w pracowni profesora Macieja Konopki. Więcej świetnych projektów młodych i zdolnych projektantów z Polski znajdziecie w naszym dziale PORTFOLIO.

źródło: Marta Podogrocka