Oświęcim bez szpetnych reklam. Urzędnicy zapowiedzieli początek prac

Miasto Oświęcim chce uporządkować kwestię reklam, banerów i szyldów na terenie miasta. Zmiany mają być widoczne zwłaszcza w Starym Mieście. W ten sposób poprawie ulegnie estetyka całego miasta, na czym zyskać mają wszyscy. W pierwszym kroku tamtejsi urzędnicy przygotują uchwałę intencyjną. To pierwszy krok na drodze stworzenia regulacji prawnych, które mają pomóc okiełznać reklamowy chaos.

Jeszcze kilkanaście lat temu były prawdziwą plagą w krajobrazie polskich miast. Czara goryczy została przelana i duże ośrodki miejskie zaczęły wprowadzać uchwały krajobrazowe, dzięki którym z ulic zniknęło dużo wielkoformatowych reklam, pstrokatych szyldów i banerów. Dzięki przepisom udaje się poprawiać wygląd Krakowa, Gdańska, Poznania czy Gdyni. Jednak problem kolorowych afiszy nie został całkowicie rozwiązany. Polska zmierza w tej kwestii w dobrą stronę, jednak jest to długa ścieżka, wymagająca pracy i cierpliwości.

Swoje uchwały krajobrazowe mają już największe ośrodki miejskie w Polsce. Uchwały przyjęto w Poznaniu (czytaj TUTAJ), Gdyni (TUTAJ), Sopocie (zobacz TUTAJ), Bytomiu (TUTAJ) czy Krakowie (zobacz TUTAJ). Teraz podobne przepisy chcą wprowadzać mniejsze ośrodki. Przykładem jest Oświęcim, który właśnie zapowiedział początek prac.

W pierwszym kroku oświęcimscy radni chcą przyjąć uchwałę intencyjną. Uchwała ma być początkiem rozpoczęcia prac nad przepisami, które pozwolą określić zasady umieszczania reklam na budynkach czy ogrodzeniach. Dzięki przepisom poprawić ma się estetyka całego miasta. Odczują to turyści odwiedzający Stare Miasto.

Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut przyznaje, że wprowadzenie nowych przepisów będzie wymagało współpracy i konsultacji z radnymi, przedsiębiorcami i mieszkańcami. Sklepy czy punkty usługowe nie powinny stracić na usunięciu pstrokatych reklam. Wręcz przeciwnie. Zadbany obszar bez pstrokatych i krzykliwych szyldów ma sprawić, że Stare Miasto będzie chętniej odwiedzane przez mieszkańców i turystów.

Jest to pierwszy krok w porządkowaniu miasta, z brzydkich, często mocno już nadszarpniętych zębem czasu, niekiedy dowolnie umieszczanych reklam, banerów. Ten chaos i bałagan wpływa na postrzeganie miasta. Ich agresywność kolorystyczna zakłóca ład i porządek. To również kwestia bezpieczeństwa zwłaszcza, gdy mamy reklamy w pobliżu pasa drogowego. Przyjęcie zasad regulujących, jak mają wyglądać reklamowe ogłoszenia znacząco poprawi estetykę miasta. Nie będą one przysłaniać ładnych miejsc czy odnowionych budynków, zabytkowych kamienic – mówi prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.

Prezydent chce, by wygląd miasta uległ poprawie jeszcze w tej kadencji samorządu.

Urzędnicy w Oświęcimiu zakładają, że nim uchwała zacznie działać miną przynajmniej dwa lata. Inne miasta w Polsce, które przyjęły uchwały krajobrazowe, stwarzały możliwość tak zwanego okresu przejściowego. Przedsiębiorcy mieli dwa lata, aby dostosować wygląd szyldów swoich lokali do nowych przepisów. Nie będą zdani wyłącznie na siebie.


Miasto chce podpisać umowę z firmą, która opracuje zasady umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej. Spis zasad zostanie zaprezentowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, marszałkowi województwa oraz Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Ważne będą też konsultacje z przedsiębiorcami i mieszkańcami. Powstanie więc poradnik pokazujący dobre praktyki, dzięki któremu będzie można łatwiej zaprojektować nowe szyldy. Uchwała intencyjna w tej sprawie będzie rozpatrywana już 29 maja tego roku.

Jak inne małe miasta radzą sobie z poprawą estetyki? Ciekawym przykładem jest Ostrów Wielkopolski. Tamtejsze władze realizują program “Szyld w dechę”, w ramach którego każdego roku wybierają ulicę, która jest poddawana estetycznej interwencji. Podczas ostatniej edycji zajęli się ulicą Kolejową. Przedsiębiorcy, którzy mają tam sklepy lub lokale usługowe zostali zaproszeni do wzięcia udziału w programie. Obejmował on edukacyjne warsztaty, podczas których dowiedzieli się, jak nowy, ładny szyld, może wpłynąć na odbiór całego sklepu. Następnie eksperci przygotowali projekt zmian banerów lokali, a miasto sfinansowało wykonanie nowych. Podczas ostatniej edycji programu zmieniono wygląd czterech sklepów. Więcej o tym wydarzeniu przeczytacie TUTAJ – w artykule publikujemy zdjęcia PRZED i PO metamorfozie.

źródło: UM Oświęcim

Czytaj też: Miasto | Renowacja | Elewacja | Ciekawostki | Oświęcim | Polecane | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły