Nie chodzi tutaj o efekty specjalne. Instalacja „Polski Stół” wyróżnia się innymi elementami. Ten tajemniczy mebel stworzyła grupa polskich projektantów, rzemieślników i inżynierów. Jego forma przypomina mozaikę, która niczym puzzle złożona została z fragmentów surowców charakterystycznych dla Polski. Wśród nich znalazły się miedź, szkło, drewno, stal, aluminium i ceramika. Każdy element symbolizuje inną część kraju.

Instalacja jest potwierdzeniem hasła przewodniego Pawilonu „Polska. Kreatywność inspirowana naturą” i punktem wyjścia opowieści o Polsce, którą odwiedzający poznają podczas zwiedzania. „Polski Stół” wypełniają historie i barwne wątki o polskiej kulturze, zasobach, współczesnej nauce i technologii oraz wyjątkowym designie.

Za koncepcję tematyczną ekspozycji i scenariusz zwiedzania odpowiada pracownia WXCA we współpracy z Bellprat Partner ze Szwajcarii. Projekt „Polskiego Stołu” opracowała firma RAZ, natomiast Ejsak Group wykonała konstrukcję „Polskiego Stołu”, elementy drewniane i warstwę interaktywną instalacji.

Chcieliśmy stworzyć angażującą instalację, która stanie się symbolem Pawilonu Polski, pozwalając doświadczyć polskiej gościnności w kontekście budowanym przez to, co kojarzy się z naszym krajem – od pięknej natury, przez tradycję, do technologii przyszłości. O Polskim stole pomyśleliśmy jako o miejscu spotkania gości z różnych zakątków świata, ale i polskich artystów, przedsiębiorców i inżynierów zaproszonych do jego współtworzenia – mówią Jan Pomierny i Łukasz Alwast, szefowie firm Science Now oraz Stellar Fireworks.

Powierzchnia „Polskiego Stołu” została stworzona z ponad 120 modułów – wyfrezowanych bloków z polskiego drewna jesionowego. Każdy z nich przedstawia wybraną część Polski – ukształtowanie terenu, krajobraz, przestrzeń miejską. Wszystkie elementy zostały złożone przy pomocy generatywnego algorytmu projektowania, podczas gdy dane źródłowe zostały uzyskane z satelitów programu obserwacji Ziemi Copernicus.

Najciekawszym aspektem projektu Polskiego Stołu była dla nas możliwość połączenia kilku obszarów naszej działalności. Mieliśmy okazję wykorzystać nasze doświadczenia we wzornictwie przemysłowym, projektowaniu generatywnym oraz przetwarzaniu danych w różnych skalach. Analizy te odnalazły swoje odzwierciedlenie w formie angażującej, interaktywnej instalacji – mówią Jacek Markusiewicz i Ander Gortazar Balerdi z zespołu RAZ.

Instalacja zawiera w sobie także wyjątkowe moduły specjalne. To oryginalne, artystyczne obiekty wiodących Polskich artystów i rzemieślników, którzy specjalizują się w tworzeniu w konkretnych materiałach lub za pomocą danej techniki. W „Polskim Stole” znalazły się moduły wykonane z gliny – Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec”, szkła – Agnieszka Bar, stali i materiałów używanych w przemyśle jachtowym – Conrad Shipyard, miedzi i srebra – Oskar Zięta, drewna – Maciej Siuda i specjalnego aluminium do druku 3D – PIAP Space. Główną ideą było pokazanie, jak kreatywnie, opierając się na umiejętnościach, rzemiośle i nowych technologiach, można przekształcić naturalne surowce w prawdziwą sztukę.

Polski Stół

Tak o wykorzystanych surowcach opowiadają twórcy poszczególnych modułów:

SZKŁO:

Moduł szklany usytuowany w topografii stołu, jest bezpośrednio otulony modułami z drewna. Podobnie jak podczas ręcznej produkcji szkła hutniczego, gdy drewno stanowi osłonę podczas procesu wydmuchiwania. Dlatego postanowiłam uwidocznić ślady drewnianej struktury otoczenia na powierzchni szklanych brył. Transparentne prostopadłościany o miękkich krawędziach dodatkowo przywodzą na myśl topniejące bryły lodu, co ilustruje limitowane i nieodnawialne złoża piasków wykorzystywanych do produkcji szkła – Agnieszka Bar.

GLINA:

Temat, pomysły, szkice w głowie, rozmowy, kilka rysunków. Lepienie, odlewanie, formowanie przy użyciu gliny. Tej samej, z której są formowane naczynia w Zakładach Ceramicznych „BOLESŁAWIEC”. Czas przygotowania do wypałów, ustalenia z technologami, osobami pracującymi na co dzień na produkcji. Schnięcie gliny, szkliwienie, transport do pieca, załadunek. To wszystko odbywało się przy wsparciu wielu osób. Bo tak naprawdę tylko sam etap tworzenia odbywał się w zaciszu pracowni – Marta Małoszyc.

CERAMIKA:

Mój wkład polegał na ozdobieniu ścian modułu ceramicznego elementami dekoracji przedstawiającej maki, chabry i rumianki, charakterystyczne dla krajobrazu polskich pół i łąk. Fragment modułu ozdobiłam elementami dekoracji 166A autorstwa Danuty Amborskiej. Składa się ona z motywu pawich oczek i granatowych kwiatków, charakterystycznych dla wzornictwa Zakładów Ceramicznych „BOLESŁAWIEC”. Namalowany na module fragment polskiej łąki z typowymi dla jej krajobrazu kwiatami wpisuje się w patronujące Polsce hasło na Expo: „Kreatywność inspirowana naturą” – Małgorzata Szewc.

STAL i materiały używane do produkcji jachtów:

Moduł specjalny to kolaż inspirowany naturą i specyfiką naszej produkcji. Jacht musi stawić czoła żywiołowi wody, a z kolei jego produkcja to jak okiełznanie pozostałych żywiołów. Stal, aluminium, drewno, kamień oraz tysiące komponentów z całego świata. Spawanie, szlifowanie, montowanie, lakierowanie oraz oddanie do eksploatacji to długi i skomplikowany proces. Nasz moduł specjalny prezentuje paletę głównych materiałów jakich używamy, ale także pokazuje je w różnej fazie procesów ich przetworzenia od ich surowej postaci do finalnego luksusowego produktu – Mikołaj Król.

DREWNO:

Projekt jest szkatułkową opowieścią o drzewach. Rzeźbiarski tryptyk wykonany metodą intarsji zdobimy fragmentami pni, plastrów i fornirów przywiezionych z różnych miejsc Polski. Klon, czeremcha, orzech czarny, palisander i inne z 18 użytych gatunków stają się nośnikami indywidualnych i politycznych historii: o migracji gatunkowej drzew, o nieuzasadnionych wycinkach w polskich rezerwatach przyrody, czy o zanikającej technice rzemieślniczej – Maciej Siuda.

MIEDŹ i SREBRO:

Moduły Zieta Studio to rzeźby nawiązujące do przekroju pasm górskich. W procesie ich przygotowania wykorzystaliśmy technologię FiDU, polegającą na nadawaniu metalowym dwuwymiarowym formom trzeciego wymiaru za pomocą ciśnienia wewnętrznego. Jest to proces kontrolowanej utraty kontroli, w którym na metal oddziałuje siła fizyczna, którą można porównać do procesów geologicznych prowadzących do powstawania górskich wzniesień. Koncepcja nawiązuje też do znajdującej się na terenie Dolnego Śląska korporacji KGHM, największej kopalni srebra na świecie wg World Silver Survey 2021 i do wydobywanych w niej surowców: miedzi i produktu ubocznego jej wydobycia, czyli srebra – Oskar Zięta.

ALUMINIUM wykorzystywane w przemyśle kosmicznym:

Moduł Polskiego Stołu dostarczony przez PIAP Space został wykonany w technice druku 3D w strukturze lattice ze stopu aluminium. Stopy aluminium są szeroko stosowane w przemyśle kosmicznym. PIAP Space wykorzystuje je między innymi do produkcji urządzeń do integracji i testowania satelitów (MGSE). Technologia druku 3D jest już coraz częściej stosowaną technologią w rozwiązaniach ziemskich. W zastosowaniach kosmicznych druk 3D z metalu dopiero wchodzi do użytku. O atrakcyjności tej technologii decyduje możliwość tworzenia struktur, które łączą lekkości oraz wytrzymałość, co w kosmosie jest nie do przecenienia – Monika Świech-Szczepańska.

Cały „Polski Stół”, jak i jego poszczególne elementy tworzą punkt wyjścia dla wielu opowieści Polsce. W Dubaju narrację będą prowadzić studenciz pięciu polskich uczelni, którzy w Pawilonie Polski zadbają o to, aby odwiedzający czuli się jak w „Domu kreatywności”. Twórcy instalacji chcieli, aby doświadczenie na długo zapadało w pamięci. Stworzyli wyjątkowy model interakcji polegający na przekształceniu fal dźwiękowych pochodzących z wypowiadanych słów przy „Polskim Stole” w impuls świetlny. Rozmówców połączy jasny strumień światła przechodząc pomiędzy modułami instalacji. Będzie to symboliczne nawiązanie do hasła przewodniego Expo 2020 Dubai – „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”.

Zależało nam na tym aby stworzyć doświadczenie, które zaintryguje i ugości odwiedzających po tym jak tylko wkroczą do Pawilonu Polski. Polski stół stanie się przez to platformą dla międzykulturowego spotkania i konwersacji. Dzięki pomysłowemu modelowi interakcji, rozmowy odwiedzających ożywią jego strukturę i zaakcentują znajdujące się w nim opowieści – mówi Jack Lenk, Dyrektor Produkcji w Tellart.

Instalację artystyczną „Polski Stół” będzie można zobaczyć już 1 października 2021 r. w Pawilonie Polski. Tymczasem zapraszamy do obejrzenia serii filmów o kulisach powstawania tego wyjątkowego obiektu, które niebawem pojawią się na naszych mediach społecznościowych.

Magazyn whiteMAD jest patronem medialnym Pawilonu Polski na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.

Czytaj też: Architektura w Polsce | Szkło | Drewno | Marmur | whiteMAD na Instagramie

Tak powstawał „Polski Stół”:

Oraz tutaj:

źródło: PAIH