Otwarcie EXPO w Osace. Polacy mają powody do dumy!

Oficjalne otwarcie Wystawy Światowej Expo 2025 w Osace nastąpiło w niedzielę 13 kwietnia. Przez najbliższe pół roku będzie można oglądać pawilony krajów z całego świata. Wśród państw, które zdecydowały się na budowę własnego budynku jest Polska. Ozdobiony drewnianą elewacją pawilon śmiało można zaliczyć do grona najładniejszych. Wyróżnia się też przygotowana wewnątrz aranżacja, którą chętnie odwiedzali Japończycy.

Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai będzie trwać do 13 października 2025 r. To drugie Expo organizowane w Japonii (pierwsze odbywało się w 1970 r.). Infrastruktura Wystawy zbudowana została na sztucznej wyspie Yumeshima, która w latach 70. była miejscem składowania odpadów. W latach 90. wyspę rozbudowano, stawiając na jej powierzchni nową infrastrukturę i powiększając do obszaru liczącego 155 hektarów. Dziś na tym obszarze można zwiedzać pawilony 158 krajów.

Pawilon Polski na Expo 2025 zaprojektowali Alicja Kubicka i Borja Martínez z pracowni Interplay Architects. Budynek ma blisko 1000 m kw. powierzchni. Architekci zaproponowali spiralną formę, która ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności Polaków. Odwołuje się to do hasła pawilonu: „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.

Elewacja budynku:

Od początku wiedzieliśmy, że zewnętrzna forma Pawilonu musi być oryginalna i niebanalna, aby zachęcić zwiedzających do wizyty właśnie tego budynku spośród wielu niezwykłych konstrukcji. Ponadto uprzywilejowana lokalizacja pawilonu – usytuowana w odsłoniętym kącie – pozwalała nam stworzyć atrakcyjny projekt widziany z różnych perspektyw i w ruchu, zamiast z jednego głównego i statycznego widoku. Punktem wyjścia stała się sala koncertowa: Japończycy uwielbiają Chopina, a koncerty poświęcone jego twórczości będą jednym z punktów programu. Umieściliśmy ją w centralnym punkcie. Następnie staraliśmy się stworzyć płynną ścieżkę zwiedzania oraz zorganizować wszystkie pozostałe funkcje tak, aby krążyły wokół geometrycznego serca Pawilonu. Ten zabieg nie tylko symbolizuje to, jak ważna jest kultura, która nas wyróżnia na tle innych, ale również otwartymi i koncentrycznymi ramionami spirali zaprasza do wejścia w strefę „polskiej galaktyki” tłumaczą architekci Alicja Kubicka i Borja Martínez.

Pawilon Polski. Wystawa

Umieszczone pośrodku wejście do pawilonu prowadzi odwiedzających do kolejnych pomieszczeń ekspozycyjnych. Z hollu goście udają się na pierwsze piętro, gdzie znajdą wystawę Spirit Plant, której autorem jest Marcin Ignac. Na interaktywnych ekranach można bawić się, projektując swoją idealną roślinę oraz poznać ciekawostki związane z rosnącymi w Polsce ziołami. Stworzoną roślinę można pobrać na telefon i udostępnić w mediach społecznościowych. „Generations” to dynamiczna galeria, która wykorzystuje parametryczne rośliny „Spirit Plant” wykreowane przez gości Pawilonu. Animowany zielnik „Siedem Ziół” zapoznaje odwiedzających z tradycją polskiego zielarstwa, przy okazji nawiązując do historii polskiej szkoły ilustracji. Natomiast „Najbardziej polski krajobraz” to wizualizacje przygotowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, które powstają na oczach zwiedzających. Piękne pejzaże są idealnymi reprezentacjami polskiego krajobrazu, instalację zaprojektowali Szymon Pepliński i Wiesław Bartkowski.

„Aura” to wyjątkowa orkiestra sterowana cyfrowo, w organiczny sposób wydobywająca dźwięki z naturalnych materiałów i łącząca technologię z tradycyjnym rzemiosłem. „Aura” może stać się największym magnesem Pawilonu Polski. Instalacja, którą przygotowali Olga Milczyńska, Wiesław Bartkowski i Jerzy Rogiewicz, składa się z kilkudziesięciu małych szczoteczek z naturalnych materiałów, które obracają się i powodują tarcie, wywołujące charakterystyczny dźwięk. Ruch szczoteczek zaprogramowano w taki sposób, aby interpretowały dzieła Fryderyka Chopina. Instalacja jest warta zwrócenia uwagi zwłaszcza w porównaniu do wystaw w pawilonach innych krajów, które bazują na efektach wizualnych, dynamicznych dźwiękach. Polska „Aura” odwrotnie – pozwala na chwilę wyciszenia i odcięcia od bodźców.

 

Z kolei kompozycja „Wersy” harmonijnie łączy to, co japońskie z tym, co polskie poprzez umieszczenie w przestrzeni setek wierszy haiku autorstwa polskich haijinów. W jednej z sal zaplanowano codzienne recitale fortepianowe, utwory polskiego kompozytora grać będą uczestnicy konkursów chopinowskich przez sześć miesięcy, trzy razy dziennie.

Za koncepcję wystawy stałej odpowiada zespół kuratorski w składzie: Monika Brauntsch – KAFTI, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa – GDYBY oraz Wiesław Bartkowski.

Ile kosztował Pawilon Polski na EXPO w Osace?

Za udział Polski na Expo odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a instytucją nadzorującą jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Na realizację całego przedsięwzięcia zarezerwowano kwotę wynoszącą 165 mln zł. Mimo rosnących kosztów organizatorzy zapewniają, że kwota ta nie zostanie przekroczona. Wprawdzie kwota wydaje się być ogromna, jednak nie odnosi się tylko do budowy budynku, ale też obejmuje wynagrodzenie personelu, transport materiałów, ekspozycji, zaangażowanych osób, zakwaterowanie czy promocję. Pawilon Polski obsługuje 48 studentów japonistyki z polskich uczelni.

Budowa pawilonu była dużym wyzwaniem ze względu na lokalne prawo budowlane i wymagania techniczne związane między innymi z ryzykiem trzęsienia ziemi. Pawilon musi być odporny i zapewnić bezpieczeństwo przebywającym wewnątrz. To sprawiło, że koszt obecności Polski na Expo w Japonii jest wyższy niż w Dubaju. Na udział Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju wydano 84 mln zł. Zjednoczone Emiraty Arabskie były bardziej elastyczne w kwestiach prawnych, technicznych czy materiałowych. Na niższy koszt udziału Polski wpłynęło też bliższe położenie tego kraju i łatwiejszy transport towarów.

Polacy rekordzistami

Pawilon Polski powstał w zaskakująco szybkim tempie. Budowa zajęła zaledwie siedem miesięcy, co spotkało się z uznaniem japońskich gospodarzy. Mimo szybkiej pracy, pawilon nie stracił na jakości, a jego twórcy nie szli na kompromisy. Spośród 42 pawilonów kategorii A (pawilony samodzielne), polski budynek powstał najszybciej. Dlaczego o tym wspominamy? Bowiem właśnie przez surowe przepisy niektórym krajom nie udało się otworzyć drzwi swoich budynków dla gości. Przykładem są Brazylia i Indie, które w dniu otwarcia ciągle były zajęte pracami wykończeniowymi.

Wystawa Światowa Expo 2025 to okazja do promocji Polski na arenie międzynarodowej, a także przestrzeń do budowania relacji i wymiany doświadczeń na najwyższym poziomie. W świecie, który zmienia się w szybkim tempie, pokazujemy Polskę jako kraj, który łączy tradycję z nowoczesnością, a nasze innowacyjne podejście do technologii, zrównoważonego rozwoju i współpracy międzynarodowej. Jestem przekonany, że nasza obecność w Osace przyczyni się do nawiązania długofalowych partnerstw oraz umocni pozycję Polski jako istotnego gracza na globalnej scenie gospodarczej i kulturalnej – mówi Jacek Tomczak, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai.

Redakcja whiteMAD spędziła w Japonii tydzień. W ciągu kilku dni udało się nam zwiedzić pawilony wielu krajów, również od wewnątrz. Śmiało możemy powiedzieć, że Pawilon Polski znajduje się w czołówce tych najlepszych. Podobne zdanie ma redakcja amerykańskiego New York Times, która zaliczyła Pawilon Polski do 25 najważniejszych rzeczy i wydarzeń Expo 2025. O tym, jak wyglądają pawilony innych krajów będziemy jeszcze pisać, dlatego fanów zachęcamy do zaglądania na naszą stronę.

Pawilon Polski został zbudowany przez konsorcjum, w skład którego weszli Nagashima Co., Ltd., JSC Corporation, FINASI SPI JV TURNKEY PROJECTS CONTRACTING – FZCO.

źródło: opracowanie własne

Czytaj też: Drewno | Elewacja | Detal | Ciekawostki | Polecane | whiteMAD na Instagramie

Pawilon Polski: