Wspaniała informacja zza oceanu! Dzieło “La tunique rose” autorstwa przedwojennej artystki Tamary Łempickiej zostało wylicytowane na nowojorskiej aukcji Sothebys za 13,3 miliona dolarów, czyli prawie 52 miliony złotych. To absolutny rekord za pracę polskiego artysty.

“La tunique rose”, czyli “Czerwona sukienka” pochodzi z 1927 roku i przedstawia jedną z muz i kochanek artystki – Rafaëlę. Obraz, który został wylicytowany w Nowym Jorku podczas Impressionist & Modern Art przez anonimowego artystę przebił niemal dwukrotnie wstępne szacunki. Estymacja ceny obrazu opiewała na kwotę 8 milionów dolarów (ok. 31 milionów złotych). Ostatecznie obraz został nabyty za 13,3 miliona dolarów, czyli ponad 52 miliony złotych. Warto również dodać, ze Tamara Łempicka pobiła swój własny rekord, który został ustanowiony rok temu za sprawą obrazu „La Musicienne”, który został sprzedany za kwotę 9 milionów dolarów.

Sama postać Tamary Łempickiej jest niezwykle interesująca, a jej życiu prywatnemu i twórczości poświęcono dziesiątki książek i publikacji. Tamara była matką, żoną, arystokratką, ale także prawdopodobnie pierwszą w Polsce influencerką. Polka nie stroniła od wyzywających, aczkolwiek zawsze eleganckich strojów, trafiała na okładki najważniejszych czasopism swoich czasów, a ubrania i biżuterię wysyłali jej w prezencie – i w ramach chęci promowania swojej twórczości – najważniejsi projektanci, pisarze i malarze z całej Europy. Artystka była uwielbiana na salonach, a swój pierwszy milion zarobiła jeszcze przed 28 rokiem życia. Malarstwo dało jej sławę, o której wcześniej nie marzył żaden inny artysta jej pokolenia. Dziś jest uznawana za jedną z najważniejszych artystów w historii polskiego malarstwa. Co równie ciekawe Tamara nigdy nie myślała poważnie o malarstwie, a pomysł ten podsunęła jej siostra, gdy Tamara poskarżyła jej się, że nie ma środków do życia i bije ją mąż.

Warte uwagi jest również jej zainteresowanie kobietami, które wynikać może z nieudanych związków z mężczyznami. Tamara, choć żyła w związku z mężem nie ukrywała swojej miłości do kobiet. To właśnie jedna z nich, Rafaëla, która byłą wieloletnią kochanką i muzą Łempickiej jest bohaterką obrazu “Czerwona Sukienka”, który jest tematem publikacji. Jeden z krytyków pisał: “modelki Tamary de Łempickiej to kobiety nowoczesne. Nie znają hipokryzji i wstydu w kategoriach moralności burżuazyjnej. Są opalone i ogorzałe od wiatru, a ich ciała sprężyste”. Właśnie taka była Tamara. Nowoczesna i silna. 
Tamara Łempicka, “Czerwona sukienka”, 1927, olej, płótno, 73 x 116 cm, kolekcja Caroline Hirsch, © Tamara Art Heritage / Licensed by Museum Masters International NYC / ADAGP, Paris 2013


Tamara Łempicka, “Piękna Rafaëla”, 1927, olej, płótno, 77,5 x 105,4 cm, własność prywatna, © Tamara Art Heritage / Licensed by Museum Masters International NYC / ADAGP, Paris 2013


Tamara Łempicka, “Dwie dziewczynki z wstążkami”, 1925, olej, płótno, 100 x 73 cm, Collection Dr George et Vivian Dean, © Tamara Art Heritage / Licensed by Museum Masters International NYC / ADAGP, Paris 2013