Zupagrafika z Poznania ma nową kolekcję wycinanek. Tym razem inspirowano się paryskim brutalizmem z lat 1950-1970. Seria przedstawia budynki zlokalizowane zarówno w centralnych dzielnicach Paryża, jak i owianych złą sławą przedmieściach, tzw. “banlieues”, zbudowanych przez biuro HLM – pioniera czynszowych mieszkań, na świeżo przyłączonych do miasta terenach.

Bloki Cité des 4000, okrągłe wieże Les Choux de Créteil, największe osiedle w Paryżu – Cité Curial, wieżowce Orgues de Flandre, miały stać się domem dla szybko rosnącej populacji stolicy Francji. Bardzo szybko jednak narastające problemy społeczne całkowicie zmieniły obraz tych osiedli, które ze spokojnych apartamentów na przedmieściach stały się miejscami do których lepiej nie chodzić po zmroku. Lata 1990. – 2000. to czasy masowych remontów i rozbiórek wielu brutalistycznych konstrukcji, a spektakularnie wysadzony w powietrze blok Cité des 4000 stał się metaforą upadku modernistycznych marzeń o funkcjonalnej architekturze z betonu, która miała być domem dla klasy średniej i pracującej.

“Paris Brut” upamiętniać ma te niespełnione sny modernizmu, w szczególności w formie odtworzonego przez nas Plan Voisin – niezrealizowanego projektu dla centrum Paryża z 1925 roku, autorstwa Le Corbusier’a. Warto pamiętać, że nie wszystkie przykłady “béton brut” skazane zostały na przedwczesną rozbiórkę, czego najlepszym przykładem jest budynek Centre National de la Danse, zaprojektowany przez Jacques’a Kalisza początkowo jako centrum administracyjne dzielnicy Pantin.

Kolekcja składa się z 6 ilustrowanych modeli do złożenia: Plan Voisin, Orgues de Flandre, Les Choux de Créteil, Cité Curial-Michelete, Cité des 4000 i Centre National de la Danse.

Każdy obiekt zaopatrzony jest w informacje techniczne na temat budynku, który ilustruje (rok budowy, architekci, dokładna lokalizacja), Papier i tektura 100% z recyklingu.

‘Paris Brut’ jest dostępny w sklepie online.