Jego budowa wkrótce ruszy. Pawilon Polski na Expo 2025 zaprojektowali Alicja Kubicka i Borja Martínez z pracowni Interplay Architects. Teraz podpisano umowę na budowę pawilonu. Jak będzie wyglądać? O budynku opowiedzieli projektanci.
Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai w Japonii rozpocznie się za mniej niż 300 dni. To największe na świecie wydarzenie, podczas którego poszczególne kraje promują swoją kulturę, historię, turystykę oraz nawiązywane są kontakty gospodarcze. Za udział Polski na Expo odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a instytucją nadzorującą jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Pawilon Polski na Expo 2025 będzie miał blisko 1000 m kw. powierzchni. Jego projekt opiera się na zastosowaniu drewna, które szczelnie otacza bryłę. Tak zaproponowana forma ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków.
Pawilon zbuduje konsorcjum, w skład którego wchodzą Nagashima Co., Ltd., JSC Corporation, FINASI SPI JV TURNKEY PROJECTS CONTRACTING – FZCO.
Budowa Pawilonu Polski jest zadaniem priorytetowym i najważniejszym elementem związanym z udziałem Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Pomimo wyzwań związanych z wyborem wykonawcy, PAIH dołożyła wszelkich starań, aby Pawilon Polski został zrealizowany zgodnie z projektem, w terminie i w zatwierdzonym przez Radę Ministrów budżecie – podkreśla Magdalena Skarżyńska, Wiceprezes Zarządu PAIH.
Kluczowym elementem polskiej prezentacji w Japonii będzie program pawilonu. Szczegóły tego, co będzie się działo w budynku poznamy już niebawem.
Zapytaliśmy architektów, skąd wziął się pomysł, aby budynek zyskał kształt przypominający spiralę? Na pytania odpowiedzieli Alicja Kubicka i Borja Martínez.
Od początku wiedzieliśmy, że zewnętrzna forma Pawilonu musi być oryginalna i niebanalna, aby zachęcić zwiedzających do wizyty właśnie tego budynku spośród wielu niezwykłych konstrukcji. Ponadto uprzywilejowana lokalizacja pawilonu – usytuowana w odsłoniętym kącie – pozwalała nam stworzyć atrakcyjny projekt widziany z różnych perspektyw i w ruchu, zamiast z jednego głównego i statycznego widoku. Punktem wyjścia stała się sala koncertowa: Japończycy uwielbiają Chopina, a koncerty poświęcone jego twórczości będą jednym z punktów programu. Umieściliśmy ją w centralnym punkcie. Następnie staraliśmy się stworzyć płynną ścieżkę zwiedzania oraz zorganizować wszystkie pozostałe funkcje tak, aby krążyły wokół geometrycznego serca Pawilonu. Ten zabieg nie tylko symbolizuje to, jak ważna jest kultura, która nas wyróżnia na tle innych, ale również otwartymi i koncentrycznymi ramionami spirali zaprasza do wejścia w strefę „polskiej galaktyki”.
Z czego wykonana zostanie elewacja? Sprawiliście, że zyska ona rzeźbiarską formę.
Elewacja wykonana będzie z drewnianych powtarzalnych modułów. W opracowaniu samego projektu stały się one jednostką miary dla naszej pracy architektonicznej, kiedy eksperymentowaliśmy z proporcjami ścian: „dwa moduły wyżej, jeden moduł niżej”. Syntetyzują i pozwalają uczynić czytelną naturalną logikę tego projektu. Ponadto jakość japońskiego rzemiosła drzewnego jest znana na całym świecie. Projekt wielkiego ringu Sou Fujimoto wykorzystuje w swoich strukturach jeden z najbardziej efektywnych i rozpoznawalnych tradycyjnych złączy: „nuki”. Dlatego też budowa Pawilonu Polski w Osace daje możliwość skorzystania z tego bezcennego lokalnego savoir faire i złożenia pełnego szacunku ukłonu w stronę kultury Japonii.
Czy te drewniane elementy zostaną przywiezione z Polski?
Drewno będzie pochodzić z Japonii. W naszych projektach staramy opierać się na lokalnych materiałach, gdyż jest to o wiele bardziej zrównoważone rozwiązanie.
Jak zaprojektowaliście układ wnętrz? Co goście zobaczą przechodząc przez hall?
Nasz wysiłek skupił się na tym, aby to przestrzeń prowadziła odwiedzających w intuicyjny sposób, aby to architektura wskazywała drogę. Z hallu wejściowego odwiedzający udadzą się na pierwsze piętro, gdzie znajdą sekwencję sal wystawowych. Po jej zwiedzeniu, już na parterze, będą mogli udać się do sali koncertowej oraz sklepu. Pawilon będzie również posiadał strefę restauracyjną, biura i sale spotkań, niezbędne do zarządzania wydarzeniami na Expo. Wierzymy, że zarówno zawartość wystawy, jak i jej projekt będą bardzo interesujące. Scenografowie wykonali świetną pracę, która doskonale integruje się z duchem pawilonu.
Co w tym projekcie było dla was największym wyzwaniem?
Wspólnym wyzwaniem dla wszystkich uczestników jest to, że wydarzenie Expo jest zlokalizowane na sztucznej wyspie Yumeshima, co sprawia, że warunki geotechniczne są bardzo złożone. Ponadto Japonia sezonowo zmaga się z efektami silnych tajfunów i znajduje się w strefie, gdzie trzęsienia ziemi stanowią realne zagrożenie dla budynków. Opracowanie lekkiej, tymczasowej konstrukcji, która spełnia wszystkie lokalne normy, było ogromnym wyzwaniem. Expo w Osace jest również wyjątkowo skomplikowane dla wszystkich krajów, ponieważ poprzednie Expo w Dubaju opóźniło się o 1,5 roku, co znacząco zredukowało czas na opracowanie projektu i zakończenie wszystkich procedur związanych z wydarzeniem.
Niemniej jednak, projekt Pawilonu zmierza w dobrym kierunku i ciężko pracujemy z naszymi lokalnymi partnerami, aby ukończyć to ekscytujące zadanie.
Poprzednia edycja Wystawy Światowej Expo odbyła się w Dubaju. Pawilon Polski odniósł tam spory sukces. Został bowiem uznany za najładniejszy. Więcej o tym wyróżnieniu pisaliśmy TUTAJ.
źródło: PAIH, materiały redakcji
Czytaj też: Drewno | Elewacja | Detal | Ciekawostki | Polecane | whiteMAD na Instagramie