Piękno polskiego rzemiosła. Kolekcja MANUBA od trzech projektantek

Natasza Grześkiewicz, Weronika Pniewska i Monika Grodzka przygotowały limitowaną kolekcję ceramiki, tekstyliów i biżuterii, które powstały w udostępnionych im na cele projektu przestrzeniach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.

To już czwarta odsłona projektu MANUBA. W poprzednich edycjach organizatorzy skupiali się na „Rzemiośle odzyskanym”, który w tym roku był kontynuowany w zmodyfikowanej formule. Wcześniej projekt polegał na współpracy projektantów i rzemieślników, tym razem to same projektantki stworzyły zaprojektowane przez siebie przedmioty.

MANUBA jest jedną z możliwych odpowiedzi na to jak ze świadomością rosnącej nadprodukcji nadal wykonywać zawód projektanta. W czwartej edycji MANUBY chcemy pokazać, że rzemiosło może się rozwijać i czerpać z myślenia projektowego. Projektantki będące jednocześnie rzemieślnikami z kilkuletnim doświadczeniem w  swojej dziedzinie korzystały z potencjału pracowni krawieckiej, ceramicznej oraz druku 3D. Każda pracuje w innym materiale i innej technologii, ale łączy je to, że mają wiedzę i umiejętności, aby zapanować nad procesem i osobiście wykonać końcowy produkt do kolekcji  – mówi Alicja Wianecka, kuratorka kolekcji.

Kolekcja MANUBA 2019 składa się z ceramiki, tekstyliów i biżuterii. Przedmioty zostały stworzone w limitowanej serii 25 egzemplarzy. Kolekcję można kupić podczas festiwalu Gdynia Design Days 2019, który trwa do 14 lipca. Oto kilka projektów kolekcji:

Warzylnianki to projekt lekkich, lnianych toreb, które służą do pakowania i ważenia owoców, warzyw i produktów sypkich w sklepach i supermarketach. Zestaw dopełnia duża lniana torba na zakupy. Warzylnianki to doskonała alternatywa dla plastikowych worków używanych zazwyczaj jednorazowo. Autorka projektu toreb wskazuje tutaj na zalety lnu, który pochodzi z polskich upraw, jest dużo bardziej przyjazny środowisku w uprawie i obróbce niż popularna bawełna. Włókna lnu są dwa razy trwalsze od włókien bawełnianych, chronią przed gniciem i pleśnią, posiadają wysokie wskaźniki higroskopijności, przepuszczalności powietrza i przewodzenia ciepła. Co ciekawe, lniane tkaniny mogą być gotowane i suszone na słońcu w celu sterylizacji. Ta kombinacja cech sprawia, że len jest niemal idealną tkaniną do kontaktu z żywnością.

Torbę zaprojektowałą Weronika Pniewska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Weronika Pniewska zajmuje się działalnością projektową, graficzną i tworzeniem autorskich kolekcji odzieży. 


Kubek (pełen) Ziół to zestaw ręcznie wykonanych naczyń, w których można podawać ziołowe napary. Zestaw składa się z kubka, pokrywki i woreczka na zioła. Naczynia wykonane są metodą odlewnia. Kubki mają prosty design. Ściany wyróżnia  

Jedynie niewielka wypustka, który służy do zaczepienia sznurka od herbaty, by ten nie wpadał do środka. Wypustka jest również elementem stabilizującym dla palców podczas trzymania kubka. Naczynia były szkliwione jedynie w środku, a na zewnątrz są surowe, dzięki czemu uwydatnione zostało stopniowe barwienie kamionki. W ten sposób uwaga użytkownika ma zostać skupiona na niuanse kolorystyczne.

Kubek (pełen) Ziół zaprojektowała Natasza Grześkiewicz. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie projektantka pracuje z gliną oraz wykonuje zlecenia na ceramikę użytkową do restauracji. Natasza dostrzega przewagę ręcznego formowania przedmiotów wobec produkcji masowej i uwielbia łączyć starodawne metody wytwarzania z nowoczesnymi technologiami, jak druk 3D.


N/25 to linia biżuterii, która składa się z 25 elementów. Każdy z nich powstał tylko w jednym egzemplarzu. Linię biżuterii zaprojektowała Monika Gordziej, absolwentka Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Tutaj również projektantka połączyła tradycyjne metody rzemieślnicze z nowoczesną technologią. Dzięki użyciu druku 3D z wosku oraz różnorodności wykończenia powierzchni każdy z elementów jest unikatowy. Wszystkie odlewy ze srebra próby 925 wykończono ręcznie w oparciu o klasyczne techniki jubilerskie. różnicowanie kolorystyczne zostało dodatkowo osiągnięte dzięki złoceniu i oksydowaniu. Odbiorca może wybrać zarówno wisiorek, jak i łańcuszek o preferowanej długości i skomponować egzemplarz o własnym, craftowym charakterze.

więcej: manuba.eu, UM Gdynia