pierwszy na świecie tunel dla statków 

W Norwegii powstanie pierwszy na świecie tunel dla statków 

Pierwszy na świecie tunel dla statków powstanie w regionie Vestland w północnej części Norwegii. Długi na 1,7 kilometra tunel zaprojektowali architekci z pracowni Snøhetta Tunel będzie miał 1,7 kilometra długości, 36 metrów szerokości i nieco ponad 37 metrów wysokości. Sprawi to, że tunelem będą mogły przepływać nie tylko drobne jednostki takie jak barki, ale również większe statki zarówno pasażerskie, jak i transportowe.

Pierwszy na świecie tunel dla statków połączy fiord Vanylvsfjorden z Oceanem Atlantyckim, co znacznie skróci drogę z zatoki na zachodni brzeg Norwegii. Według wstępnych planów obiket ma zostać otwarty w 2025 roku, a pierwszy statek pokona tunel w 2026 roku.


Zadania nie jest łatwe ze względu na to, że zachodni brzeg Norwegii to niebezpieczny odcinek z wymagającymi prądami oceanicznymi i podwodną topografią. Wynikające z tego skomplikowane i nieprzewidywalne warunki w połączeniu z silnym wiatrem powodują, że jest to bardzo wymagająca część wybrzeża. Wysokie fale przychodzące z różnych kierunków mogą stwarzać sytuacje krytyczne dla ruchu łodzi. Co więcej, fale w tym miejscu mogą utrzymywać się jeszcze przez kilka, a nawet kilkanaście dni po ustaniu wiatru, co sprawia, że warunki żeglarskie są trudne nawet w dni z niewielkim wiatrem. Kolejną trudną kwestią było wtopienie tunelu w pejzaż norweskich fiordów w taki sposób, by jak najmniej ingerował w zastany krajobraz. Krajobraz regionu zdominowany jest przez charakterystyczne kamienne mury, tworzące wyraźne linie. Architekci zastosowali boniowane ściany z kamienia, które nieco zmiękczają kontrast między naturalnym terenem, a poziomymi tarasami tworzącymi wejście do tunelu.

Dzięki zastosowaniu techniki cięcia drutem i śrutowania, tarasy będą miały naturalnie chropowatą formę, a geometria ścian ma nawiązywać do krajobrazu tego obszaru, jednocześnie gwarantując stabilności konstrukcji tunelu. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej. Budowa tunelu ma ruszyć w 2022 roku, a koszt inwestycji szacuje się na 330 milionów dolarów. 

Czytaj też: Norwegia | Ciekawostki | Architektura | Urbanistyka | whiteMAD na Instagramie

źródło: https://snohetta.com