Pierwszy podziemny tramwaj w Warszawie - tak będzie wyglądać podziemna stacja

Pierwszy podziemny tramwaj w Warszawie. Ułatwi dojazd do Warszawy Zachodniej!

Pierwszy podziemny tramwaj w Warszawie pozwoli nie tylko szybko dostać się do dworca Zachodniego. Będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. A w przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa. 

Podziemny tramwaj w Warszawie – trasa 

Nowa trasa tramwajowa o długości około 1,6 km zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.  w w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

Podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie – jak będzie wyglądał? 

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.


Podziemny tramwaj w stolicy – jakie linie obsłuży?

Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej nowozbudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Huyndaie.

Koszt budowy podziemnego tramwaju

Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu będzie miał 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Inwestycja to część większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 75 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.

źródło: Tramwaje Warszawskie (https://www.tw.waw.pl)

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Komunikacja miejska | Dworzec kolejowy | whiteMAD na Instagramie