PKP S.A. udostępniła podróżnym dworzec kolejowy w Ciechanowie. To czwarty i ostatni w tym roku obiekt wybudowany przez spółkę w ramach projektu pod nazwą „Innowacyjne Dworce Systemowe”.
Nowy dworzec jest bardziej funkcjonalny od poprzedniego. Pasażerowie mogą skorzystać z ogrzewanej poczekalni, wyposażonej w całodobowe kasy. W budynku znajduje się również pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. Bilety kolejowe podróżni mogą nabyć nie tylko w okienkach kasowych, ale również w znajdującym się przed dworcem biletomacie. Informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów zapewnia system informacji pasażerskiej.
Dworzec w Ciechanowie jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku pojawiły się m.in. ścieżki prowadzące, mapa tyflograficzna, specjalnie przystosowana toaleta. Osoby niepełnosprawne mogą także skorzystać z wyznaczonych miejsc parkingowych przed budynkiem.
Podobnie jak w przypadku poprzednich dworców systemowych, obiekt w Ciechanowie charakteryzuje się rozwiązaniami ekologicznymi. W budynku zamontowana została gruntowa pompa ciepła, a na dachu pojawiły się ogniwa fotowoltaiczne. Pozyskana w ten sposób energia posłuży do zasilania oświetlenia zewnętrznego. Dworzec wyposażono również w energooszczędne oświetlenie LED i dynamiczny system iluminacji, który pozwala na rozświetlenie stacji w momencie wjazdu pociągu na peron.
Projekt innowacyjnych dworców systemowych ruszył w ubiegłym roku. Nowe dworce są ekologiczne i bardziej efektywne energetycznie. Obecnie pod kątem podobnych inwestycji analizujemy kolejne lokalizacje – mówi Bartosz Szubski, Dyrektor Departamentu Inwestycji w PKP S.A.
Pasażerowie i mieszkańcy Ciechanowa mogą skorzystać z kiosku RUCHU, który zlokalizowano w części komercyjnej nowego dworca. To dobre miejsce, aby zrobić niewielkie, niezbędne zakupy przed planowaną podróżą. Podobnie jak na pozostałych IDS-ach, przed budynkiem pojawiły się również bankomat i paczkomat. Pod dworcową wiatą zlokalizowano natomiast stojaki na rowery.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych obiekt objęty jest ochroną i monitoringiem.
Wykonawcą prac budowlanych jest Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A. Koszt realizacji wyniósł ok. 4,2 mln zł i został pokryty ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP S.A.