Plecak szkolny dla dziecka chorego na cukrzycę to projekt dyplomowy licencjacki Marianny Wasyłyk, studentki Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Praca została przygotowana pod kierunkiem dr Magdaleny Grendy.

Przygotowując projekt plecaka Marianna Wasyłyk najpierw sprawdziła, z jakimi przedmiotami do szkoły muszą chodzić dzieci chore na cukrzycę. Plecak ma być bowiem doskonale zaprojektowanym przedmiotem, w którym zmieści się wszystko, co niezbędne dzieciom każdego dnia.

Plecak powstał z myślą o diabetykach w wieku 7-13 lat, czyli dla osób w wieku szkolnym. Torba pomieści nie tylko podręczniki, zeszyty czy drugie śniadanie, ale też leki i sprzęt. Plecak podzielony został na cztery osobne komory: książki i akcesoria szkolne, dokładaną komorę na jedzenie, leki i sprzęt medyczny. Ostatnia przestrzeń to miejsce, w którym można trzymać mniejsze przedmioty jak klucze, telefon lub portfel. 

Marianna Wasyłyk opracowała ostateczny kształt plecaka dokładnie sprawdzając, jakie rozmiary mają przedmioty znajdujące się w codziennym szkolnym ekwipunku ucznia chorego na cukrzycę. Jego forma opiera się na geometrii brył i dopasowaniu. Plecak został zaprojektowany w taki sposób, aby móc dopasować jego wielkość do indywidualnych potrzeb. Jedna z szelek jest dopinana na zaciskowe klamry, co umożliwia odpięcie jej od zestawu i stworzenie pasa do nerki lub mniejszego plecaka.

Istotnym aspektem było dla mnie stworzenie przedmiotu, który każdy użytkownik może modyfikować we- dług własnych potrzeb. Chciałam dać mu możliwość wyboru w zależności od tego jakiej wielkości torby w danej części dnia potrzebuje. Od samego początku starałam się rów- nież zwrócić uwagę na komfort psychiczny małych diabetyków. Zależało mi na tym, aby dziecko obdarowane moim projektem poczuło się wyróżnione. Chciałam, aby plecak uprzyjemniał mu czas przyjmowania posiłków, podawania leków oraz życia szkolnego – mówi Marianna Wasyłyk.

Uzupełnieniem plecaka jest zestaw przypinek, które poprzez doczepienie do suwaków spełniają funkcję informacyjną. Dzięki nim można szybko dowiedzieć się, w której komorze znajduje się dany przedmiot.