Źródło: finestbayarea.online

Pod Bałtykiem ma powstać najdłuższy tunel kolejowy na świecie.

Projektowany podmorski tunel kolejowy pomiędzy Helsinkami, stolicą Finlandii i Tallinem, stolicą Estonii, przez Zatokę Fińską i pod Morzem Bałtyckim, jest szansą nie tylko na stworzenie obszaru metropolitalnego między tymi dwoma miastami, ale może też zaoferować ważne połączenie między krajami nordyckimi a Europą Środkową.

Autorem projektu około 100-kilometrowego tunelu jest spółka FinEst Bay Area Development, której współzałożycielem jest fiński przedsiębiorca Peter Vesterbacka. Szacuje się, że budowa tunelu kosztować będzie 15-20 mld euro (70-94 mld zł). Tunel Helsinki-Tallin stałby się po ukończeniu najdłuższym na świecie podmorskim tunelem kolejowym, niemal dwa razy dłuższym od tunelu pod kanałem La Manche, łączącym Wielką Brytanię z Francją. Aktualne prognozy mówią o dużym wzroście ruchu na Zatoce Fińskiej, z ponad 8 mln ludzi rocznie obecnie do nawet 30 mln pasażerów do 2030 r.

Projektowana sztuczna wyspa. Źródło: finestbayarea.online


Głównym celem utworzenia tunelu jest zintegrowanie Finlandii ze standardową europejską siecią kolejową, która jest wprowadzana do krajów bałtyckich dzięki projektowi Rail Baltica. Finansowana w 85 proc. ze środków unijnych trasa zakłada budowę ok. 870-kilometrowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje, podobnie jak w Rosji, rozstaw 1520 mm, a w Finlandii 1524 mm. Trasa morska między miastami jest obecnie obsługiwana przez promy i szybkie statki pasażerskie. Zmiany te mają skrócić czas podróży z dwóch godzin do 30 minut. Według FinEst Bay tunel ma być zbudowany przy pomocy około 60 maszyn do drążenia i będzie się składał z dwóch rur, jednej dla pociągów pasażerskich, drugiej dla pociągów towarowych. Dodatkowo, na trasie planuje się utworzenie dwóch sztucznych wysp ze stacją kolejową, które mogłyby pomieścić nawet 50 tys. osób.
Obecnie najdłuższym podmorskim tunelem kolejowym na świecie pod względem całkowitej długości jest tunel pod cieśniną Tsugaru łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Jego długość wynosi około 54 km, z czego 23,3 km znajdują się pod dnem morza. Koszt budowy wyniósł ok. 7 mld dolarów.

Źródło: finestbayarea.online, onet.pl

Zobacz też: Kolej | Urbanistyka | Komunikacja miejska | Estonia | Finlandia

Temat: Pod Bałtykiem ma powstać najdłuższy tunel kolejowy na świecie.

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły