Pokaz filmu „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy”

Wybitny reżyser, laureat wielu prestiżowych nagród, w tym Oskara za całokształt działalności filmowej. Jednak Andrzej Wajda to nie tylko film. To również entuzjasta architektury oraz fan kultury Japonii i Dalekiego Wschodu. Już 16/02/2018 r. podczas 4 Design Days będzie można premierowo zobaczyć film „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy”, którego pomysłodawcą jest znany i ceniony architekt Krzysztof Ingarden.

Film „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy” odkrywa nieznane oblicze Andrzeja Wajdy jako entuzjasty architektury, inspiratora odważnych zmian w przestrzeni publicznej Krakowa i propagatora w Polsce kultury Japonii i Dalekiego Wschodu. To spotkanie z architektem Krzysztofem Ingardenem w 1987 r. stało się początkiem wieloletniej kreatywnej współpracy i inspiracją do powstania filmowego dokumentu.
Wszyscy doskonale znają i kojarzą postać Andrzeja Wajdy z jego wybitnymi osiągnięciami filmowymi i teatralnymi. Jego pasja architektoniczna jest może mniej znana ogółowi, niemniej stanowiła niezwykle ważną i ciekawą dziedzinę jego tytanicznej aktywności. Przecież to z jego inicjatywy powstało w latach 1994-2015 w Krakowie pięć budynków dla kultury: Muzeum Manggha, Szkoła języka japońskiego, Pawilon herbaciany z ogrodem japońskim, Pawilon „Wyspiański 2000” na pl. Wszystkich Świętych i Galeria Europa Daleki Wschód – aneks Muzeum Manggha. Andrzej żył i cieszył się tymi projektami. Swoje pomysły i idee związane z tworzeniem architektury traktował równie poważnie jak filmy

-mówi Krzysztof Ingarden.


Przyjaźń Wajdy z Ingardenem zaowocowała powstaniem emblematycznych już dla nowoczesnego projektowania w Polsce budynków. Ze względu na swą innowacyjną formę będących obiektami kontrowersji w czasach, gdy powstawało – Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha projektu Araty Isozakiego i Pawilonu Wyspiańskiego zaprojektowanego przez Krzysztofa Ingardena.

„W 2012 roku zaproponowałem Andrzejowi, aby zrobić film na ten temat. Od początku pomysł mu się spodobał, myślał nad tytułem i koncepcją na ujęcie tematu. Jednak, jak długo skupiony był na filmie „Powidoki – nie mogliśmy wystartować z realizacją. Zatem dopiero, gdy go skończył, mogliśmy zacząć pracę nad koncepcją filmu. Ja opracowałem scenariusz, a do współpracy przy realizacji zaprosiliśmy reżysera Jacka Lenczowskiego, który dobrze znał temat, bowiem już w 1995 roku zrealizował z Andrzejem Kotkowskim 50-minutowy film pt. „Bliska Japonia” o powstaniu Muzeum Manngha. Zdjęcia miał realizować Jan Ingarden, który właśnie kończył studia operatorskie w Katowicach. Zgodziliśmy się z Andrzejem, że film będzie oparty głównie na naszych rozmowach, a ilustrowany będzie zdjęciami pięciu zbudowanych obiektów oraz wypowiedziami osób związanych z powstaniem Mangghi i ze środowiska architektów. Zdjęcia rozpoczęliśmy 30 listopada 2015 roku. Andrzej był w doskonałym humorze, i zgodził się abyśmy na początek wybrali dwa obiekty na plan zdjęciowy – Galerię Europa – Daleki Wschód i Pawilon „Wyspiański 2000” i w nich przeprowadzili nasze rozmowy. Ostatni raz, na życzenie Andrzeja, spotkaliśmy się w lipcu 2016 roku w kościele Franciszkanów, gdzie opowiedział o wspomnieniach z młodości, o wrażeniu jakie zrobiły na nim polichromie i witraże Wyspiańskiego. Było to na 3 miesiące przed jego śmiercią. Film ten jest więc ostatnim dokumentem, w którym Andrzej Wajda wystąpił i opowiedział o swoich architektonicznych fascynacjach”

– dodaje Krzysztof Ingarden.

Andrzej Wajda przez lata ważną część swojej twórczej energii oddawał architekturze. Dokument jest próbą odwrócenia tej relacji – czyni architekturę materią dla filmu. Film oparty jest głównie na rozmowach Wajdy i Ingardena, a ilustrowany zdjęciami obiektów oraz wypowiedziami osób związanymi z powstaniem Mangghi i środowiskiem architektonicznym.
4 Design Days został wybrany nieprzypadkowo. Marce Aquaform Lighting Solutions, partnerowi filmu i organizatorowi pokazu, zależało na pokazaniu filmu osobom związanych z architekturą. Jak mówił sam reżyser, Andrzej Wajda – „Idea jest najważniejsza” i ta projekcja ma to na celu. Pokazanie czym jest idea i jak się jej skrupulatnie trzyma