Zespół ekspertów pracowni Metaphor przeprojektował urządzenie Mountbatten do nauki pisania alfabetem Braille’a, które opracowała firma Harpo. Dzięki zmianom edukacyjny gadżet zyskał nowy wygląd i stał się skuteczniejszy w nauce niewidomych i słabowidzących osób.
W rzeczywistości, w której znaleźliśmy się kilka miesięcy temu, gdy wybuch ogólnoświatowej pandemii zweryfikował wszelkie systemy: wartości, gospodarcze, bezpieczeństwa, polityczne i inne, także design zyskał nowe znaczenie. Zamiast kolejnego modelu nowej sofy, sukienki czy samochodu prawdziwą potrzebą stało się zaprojektowanie maseczki ochronnej czy przyłbicy, gdzie nie forma, a jej funkcjonalność i ilość powielanych egzemplarzy stała się niekwestionowaną wartością.
Projektowanie dla ekstremalnych użytkowników, czyli osób, które mają skrajne potrzeby, np. dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych czy osób z pewnymi dysfunkcjami, uszlachetnia design, nadaje mu nowego znaczenia. Tak było w przypadku procesu projektowego, który zespół Metaphor prowadził dla firmy Harpo – największego w Polsce dostawcy urządzeń dla osób niewidomych i słabowidzących, który zwrócił się do ekspertów z pytaniem: „Jak możemy ulepszyć nasze urządzenie Mountbatten do nauki pisania alfabetem Braille’a dla dzieci niewidomych i słabowidzących?”.
Badania etnograficzne i wywiady pogłębione z użytkownikami doprowadziły do wniosku, że Mountbatten… wykluczał swoich użytkowników społecznie, podkreślał ich niepełnosprawność i w efekcie nie integrował ich z otoczeniem. Nowym wyzwaniem stał się nie lifting projektu, ale zaprojektowanie urządzenia od nowa z uwzględnieniem potrzeb dzieci i ich opiekunów, którzy go polubią i z którego będą z dumą korzystać.
Kilkuetapowe warsztaty z zespołem projektowym, który składał się z pracowników firmy, osób niewidomych, słabowidzących, nauczycieli i rodziców, dały podstawę do stworzenia projektów, wreszcie prototypów gotowych do testowania. W efekcie procesu projektowego nowy Mountbatten stał się nowoczesny i prostszy w formie. Zostały rozdzielone i ulepszone dwie jego funkcje — maszyny do pisania i drukarki, dzięki temu urządzenie stało się mobilne, co jest podstawową potrzebą dla współczesnych użytkowników.
Potrzeba dostępności komunikacji, bycia online przez większą część dnia jest uniwersalna dla większości grup społecznych, od nastolatków po osoby aktywne zawodowo. W równej mierze dotyczy to osób słabowidzących czy niewidomych. Rozwiązaniem stają się nowe technologie.
Doskonałym przykładem wykorzystania technologii w projektowaniu dla ekstremalnych użytkowników jest produkt BraillePen 20, nad którym firma Harpo obecnie pracuje z zespołem konsultantów i badaczy Metaphor. Jest to nowa wersja BraillePena, która będzie bardziej rozwinięta technologicznie, z większą liczbą sterowników łączących się z innymi urządzeniami jak telefony komórkowe, komputer, notatniki elektroniczne. Pobieranie danych z chmury umożliwi dostęp do skrzynki mailowej, kalendarza czy biblioteki książek. Pomimo wielości funkcji, nowa wersja produktu pozostanie ergonomiczna i mobilna (w wersji kieszonkowej). Urządzenie ma trafić do użytkowników o wyższych wymaganiach, ambitnych, którzy mają duże potrzeby wymiany informacji i chcą mieć do nich szybki dostęp. Pozwoli to na ograniczenie ilości sprzętów potrzebnych zwykle osobom niewidomym do sprawnego funkcjonowania. Dzięki temu BraillePen będzie służył większej aktywizacji zawodowej osób słabowidzących i niewidomych, umożliwiał naukę i pracę w biurze, a także rozwijanie zainteresowań. Premiera produktu planowana jest za 2 lata.
Zarówno Mountbatten, jaki i BraillePen 20, nad którym pracujemy z firmą Harpo, to projekty, które angażują nasz zespół w wyjątkowy sposób. Na każdym etapie od badań potrzeb użytkowników, zdiagnozowania problemów i braków w istniejących na rynku produktach, po analizę trendów i całą pracę z zespołem firmy, technologami, projektantami oraz rzeczywistymi odbiorcami, w tym wypadku osobami niewidomymi lub słabowidzącymi, mamy przekonanie, że design rozumiany jako proces projektowy pomaga skutecznie rozwiązywać najbardziej istotne problemy społeczne. Wykorzystanie technik pracy stosowanych na co dzień przez projektantów daje nam bliskość obcowania z realnym odbiorcą, gdy ani na chwilę nie tracimy z oczu jego potrzeb, wielokrotnie testujemy i ulepszamy rozwiązania zanim dotrzemy do finalnego rozwiązania. To praca organiczna, niemająca nic z próżności przypisywanej designowi wypaczonemu przez rozbuchany konsumpcjonizm. Design ma teraz swój czas próby. Jest tyle usług, produktów czy strategii funkcjonowania firm na rynku do zaprojektowania na nowo – mówi Anna Wróblewska CEO Metaphor.
Projekt pt. „Opracowanie nowego w skali świata notatnika brajlowskiego BraillePen 20 dla osób niewidomych i słabowidzących” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Metaphor – zespół interdyscyplinarnych ekspertów wspierający firmy i instytucje w budowaniu strategii rozwoju oraz w projektowaniu i wdrażaniu zmian strukturalnych pod kątem zarządzania innowacją i designem. Metaphor koordynuje proces projektowy powstawania nowych produktów i usług korzystając z wielu metodyk, m.in.: design thinking, service design, user experience, product design, lean startup oraz z autorskiej metodologii: Innovation&Design Management. Wszystkie projekty łączy idea humanizacji biznesu oraz odpowiadanie na realne potrzeby użytkowników. Firmę założyła i prowadzi Anna Wróblewska – pierwsza w Polsce konsultantka Design Management , autorka i kierownik merytoryczny pierwszych w Polsce studiów podyplomowych Zarządzanie innowacją. Design Management . Klientami Metaphor są m.in .: OX, ENEA, Kronopol, Leroy Merlin, Classen, ALVO Medical, Bolsius, HARPO, AGORA, BZ WBK, Raiffeisen Polbank Polska, Urząd Miasta Poznania, Kielecki Park Technologiczny, Estrada Poznańska, Volkswagen Poznań, Visa, PARP, Benefit System, NC+, Uniwersytet SWPS.
Czytaj też: Ciekawostki | Dzieci | Edukacja | Zdrowie
źródło: materiały prasowe Metaphor