CUT! lub Cięcie! to nazwa edytorialu, który przygotowała Katarzyna Westerska. Inspiracją do jego powstania była twórczość Jean-Luc Godarda i jego metody filmowe. Jak połączyć świat kina, fotografii i mody? Popatrzcie.

Poruszanie się w świecie idei i inspiracji powinno być chlebem powszednim każdego przyszłego projektanta. Kolekcja rodzi się z obserwacji problemów w tworzeniu i pojawiających się niezgodności z przyjętymi wzorami pracy twórczej w środowisku kreatywnym, a wielość możliwości czerpania nawiązań pokazana jest na przykładzie kina.

Niedopasowanie, które prowadzi do pozytywnego rozwoju i stymuluje do poszukiwania nowych rozwiązań, rozpracowane jest na podstawie sposobu pracy francuskiego reżysera Jean-Luca Godarda, a dzieła filmowca służą za przykłady wielowymiarowych źródeł inspiracji, spośród których wybrane zostały zabiegi techniczne i sposób montażu.

Głównym hasłem kolekcji jest godardowski montaż jump cut, czyli przesunięcie, przerwanie, niedopasowanie scen, przeskoki w ścieżce dźwiękowej i gwałtowne skalowanie. Hasła języka filmowego przetłumaczone zostały na na język mody i przeszły w „montaż” ubrań. Aby procesy filmowe były czytelne, pod lupę wzięta została uniwersalna i niezmiennie funkcjonalna od ponad stu lat część garderoby – trencz.

To wieloelementowe ubranie o sztywnych zasadach konstrukcji dodatkowo wywołuje skojarzenia ze starym kinem, w projekcie pełni więc rolę symbolu amerykańskiego kina „papy”, któremu sprzeciwił się, i które zmodyfikował Godard. Sylwetki kolekcji to pięć filmowych wyzwań rzuconych konwencjonalnej konstrukcji trencza.

Photo: Weronika Trojanowska (werqe.pl, instagram.com/weronika_trojanowska)
Fashion Designer: Katarzyna Westerska
MUA&Hair: Sara Łukaszewska (makeupnomakeup.com, instagram.com/saralukaszewska)

Model: Eliza