Most znajduje się w Siekierkach w województwie zachodniopomorskim. Projekt jego renowacji powstał w pracowni MXL4 architekci. Podczas prac dawny kolejowy most wyremontowano, zmieniono w pieszo-rowerowy trakt i powiększono o imponującą platformę widokową.

Most w Siekierkach to pieszo-rowerowa konstrukcja, która powstała w wyniku przebudowy zabytkowego granicznego mostu kolejowego w Siekierkach. Architekci na jej szczycie zaprojektowali punkt widokowy. Dzięki tej przebudowie całość z szacunkiem odnosi się do historycznej formy, ale jednocześnie przypomina nowoczesną rzeźbę. Most ma 785 metrów długości. Zbudowany został w 1892 roku jako kolejowy. Konstrukcja została zniszczona w 1945 roku – wysadzili ją wycofujący się żołnierze niemieccy. Po wojnie most odbudowano, ale nie kursowały po nim pociągi. W 2018 roku Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, dzięki której most stał się konstrukcją dla pieszych i rowerzystów.

Most przebiega nad rozlewiskami starorzecza Odry, stanowiącego siedlisko ptaków i obszar o ogromnej wartości przyrodniczej. Teren inwestycji jest częścią Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Most jest kluczowym elementem dużego programu budowy sieci tras rowerowych w województwie zachodniopomorskim i stanowi polską, wschodnią część przeprawy granicznej przez Odrę.

Przygotowując projekt renowacji architekci nie chcieli ingerować w kształt przęseł mostu. Ich zadaniem było podkreślenie liniowego charakteru – rytmu dziewięciu powtarzalnych kratownicowych modułów przęseł. Dopiero pod koniec prac na moście posadzono dwukondygnacyjną platformę widokową. Most jest przyjazny pieszym i rowerzystom. Konstrukcję uzupełniają siedziska i stoliki, przy których można odpocząć podziwiając krajobraz regionu. Dodatkowym atutem platformy widokowej jest częściowe zadaszenie – w przypadku nagłego deszczu można tam się skryć. Jednocześnie na platformie może przebywać 50 osób.

most w siekierkach

Co ciekawe, biegnąca po moście trasa rowerowa wykonana została z płyt kompozytowych o bardzo dużej odporności na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Jej producent zapewnia, że tak wykonana ścieżka z powodzeniem przetrwa 50 lat!

Inwestycja realizowana jest wspólnie ze stroną niemiecką. Nasz sąsiad odpowiada za adaptację zachodniej części przeprawy przez Odrę. Zakończenie inwestycji planowane jest na czerwiec 2022 roku. Koszt realizacji inwestycji po polskiej stronie to 12 mln zł.

Czytaj też: Ciekawostki | Kolej | Podróże | whiteMAD na Instagramie

fot. Anna Nowokuńska