Nowoczesna drezyna to odpowiedź na współczesne potrzeby, autorem jej projektu jest Michał Januszko, student Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Promotorem jego pracy dyplomowej są dr hab. Magdalena Kochanowska i dr hab. Daniel Zieliński.
Projekt dyplomowy „Praktyczne Studium Procesu Projektowego – Koncepcja Roboczej Maszyny Szynowej” powstał z potrzeby opracowania nowych rozwiązań dla pracowników sektora kolejowego. Produkowane współcześnie drezyny często pomijają aspekty funkcjonalne, użytkowe, ergonomiczne i estetyczne, co ma wpływ na pracę zespołu. Student chciał sprawić, by drezyna, jako narzędzie pracy, stała się przyjaźniejsza użytkownikom.
Koncepcja stanowi też próbę znalezienia najbardziej optymalnego rozwiązania dla problemu projektowego jakim jest konserwacja i naprawa infrastruktury kolejowej, która to stale zyskuje na znaczeniu w kontekście zrównoważonej gospodarki. Z tego względu pojazd został też zaprojektowany z myślą o długotrwałym użyciu wynoszącym co najmniej 30 lat – wyjaśnia Michał Januszko.
Pracując nad projektem koncepcji student przeprowadził siedem wywiadów z pracownikami kolei, co pozwoliło mu zgłębić obszerny temat. Jak zauważył, prawdopodobnie nigdy w Polsce nie był na tak szeroką skalę poruszany wątek wzornictwa w kwestii projektowania drezyn. Koncepcję konsultował też z producentem – Zakładem Pojazdów Szynowych, co umożliwiło mu nawiązanie kontaktu z inżynierami. Nowoczesna drezyna jego projektu z powodzeniem mogłaby zostać wyprodukowana.
Czym wyróżnia się pojazd? Drezynę charakteryzuje obniżona skrzynia ładunkowa dla łatwiejszego dostępu dla pracowników z poziomu gruntu, zintegrowanie dedykowanych skrzyń na narzędzia i materiały, kompleksowy projekt kabiny uwzględniający potrzeby pracowników, integracja toalety oraz unikatowa konfiguracja z silnikiem z przodu i podniesioną kabiną.
Pojazd ze względu na swoją moc oraz dużą masę mógłby ciągnąć lub przetaczać co najmniej kilkanaście platform i umożliwiać komfortowy przewóz materiałów. Skrzynia ładunkowa pozwala na załadowanie 6 metrowej szyny oraz na rozładunek materiałów sypkich poprzez możliwość przechyłu. Jej szerokość pozwala na poprzeczne załadowanie podkładów. Wysokość skrzyni zapewnia odpowiednią ładowność, ale także i możliwość swobodnego przejścia na skrzynię z pojazdu w celu np. obsługi żurawia. Natomiast do załadunku może być także wykorzystany pokład pojazdu. Przestrzeń znajdująca się między żurawiem a skrzynią pozwala na załadowanie 12 metrowych szyn co jest rzadko spotykane we współczesnych drezynach. Gabaryt skrzyni pozwala także na łatwy transport narzędzi oraz innego sprzętu roboczego.
Moim marzeniem byłaby możliwość pracy przy wdrożeniu w przyszłości szynowego pojazdu roboczego opartego o pracę oraz założenia stylistyczne wykonane w niniejszej pracy i mam nadzieję, że kiedyś przyjdzie mi taki pojazd przemierzający nasze tory ujrzeć – podsumowuje Michał Januszko.
źródło: Michał Januszko (Behance | LinkedIn)
Czytaj też: Technologia | Kolej | Dworzec kolejowy | Polecane | whiteMAD na Instagramie