Polski student stworzył elektryczny samochód. Ma tryb miejski i sportowy!

Ten rok należy do ultraekskluzywnych samochodów. Od premiery Rolls Royce’a, który kosztuje niemal 50 milionów zaczynając, po supersamochód polskiej produkcji,  na nowym modelu BMW serii 8 kończąc. Tym razem, swój najnowszy samochód dla bogaczy wypuścił Mercedes Maybach.

Projektowany pojazd to propozycja uniwersalnego, osobistego środka lokomocji. Dzięki adaptacyjności formy pojazd może spełniać oczekiwania szerszej grupy docelowej odbiorców. Wielofunkcyjność i wysoka jakość wykonania mają na celu zmniejszenie globalnej produkcji samochodów osobowych oraz obniżenie związanej z nią emisji szkodliwych dla środowiska substancji. Projekt to próba alternatywnego podejścia do obecnych trendów światowej motoryzacji, napędzanej konsumpcjonistycznymi mechanizmami i karmiącej nas planowo postarzanymi produktami.

Adaptive Vehicle to pojazd cechujący się dwoma trybami jazdy. W zależności od trybu zmianie ulega rodzaj napędu, rozstaw osi, całkowita długość, środek ciężkości i promień skrętu. W trybie sportowym pojazd zasilany jest silnikiem spalinowym pozwalającym osiągnąć prędkość powyżej 150 km/h. Silniki elektryczne, które napędzają maszynę w trybie miejskim, pozwalają odzyskać część energii hamowania. Bryła pojazdu ma charakter sportowy i wpływa korzystnie na bezpieczeństwo przy dużych prędkościach. Odchylona pozycja kierowcy pomaga wygodnie pokonywać dłuższe dystanse.

City mode to tryb miejski, w którym pojazd znacznie zmniejsza swoje gabaryty. Rozstaw osi skraca się o 100 cm. Ma to kluczowe znaczenie podczas poruszania się po ciasnych uliczkach centrów miast oraz ułatwia parkowanie. Zmienia się również kąt nachylenia całej kabiny oraz pozycja foteli. To właśnie w tym ustawieniu, przez podnoszoną przednią szybę, następuje wsiadanie. W tej formie pojazd nie przekracza 240 cm długości. Pojazd w trybie miejskim napędzany jest silnikiem elektrycznym, który rozpędzania maszynę do prędkość 50 km/h. Zerowa emisja spalin pozwala na użytkowanie pojazdu nawet w ścisłych centrach miast. Kluczowa dla komfortu użytkowania jest w tym przypadku dobra widoczność oraz pionowa pozycja kierowcy.

Dzięki unikalnej konstrukcji bryły zapewniającej ułatwiony dostęp, dajemy możliwość korzystania ze sportowego pojazdu również osobom niepełnosprawnym i starszym, dla których użytkowanie obecnych na rynku samochodów o takim charakterze nie było dotychczas możliwe.

W celu sprawdzenia powyższych założeń projektowych zbudowałem funkcjonalny prototyp. Proces adaptacji uruchomiany jest zdalnie z poziomu aplikacji na telefon komórkowy.