Zakończyła się kontrola prowadzona przez inspektorów poznańskiego nadzoru budowlanego. Dzięki kontroli z miasta zniknęły nielegalne reklamy. Póki co 20, ale będzie ich więcej.

Legalność nośników zbadali inspektorzy poznańskiego nadzoru budowlanego. W ubiegłym roku skontrolowali w sumie 124 nośniki reklamowe, w tym 97 tablic i urządzeń wolno stojących, trwale związanych z gruntem, a także 23 banery zainstalowane na budynkach oraz 4 tablice przymocowane do ogrodzeń.

Jak wykazała inspekcja, 43 reklamy wywieszono samowolnie, 8 wykonano legalnie, a w odniesieniu do 73 trwają postępowania wyjaśniające.

W 2020 roku inspektorom poznańskiego nadzoru budowlanego udało się doprowadzić do rozbiórki 17 nielegalnych nośników. Wśród nich było 13 reklam wolnostojących, których najwięcej rozebrano na osiedlu Rusa i przy ulicy Szymanowskiego. Usunięto 3 reklamy umieszczone na elewacjach budynków przy ulicach: Głogowskiej, Poznańskiej oraz na rogu Wodnej i Garbary. Zlikwidowano też jedną reklamę, która wisiała na ogrodzeniu przy ul. Grunwaldzkiej.

Liczba usuniętych reklam może się jeszcze zwiększyć. Trwają postępowania wyjaśniające w sprawie 73 reklam.

W wielu przypadkach inwestorzy nie okazali wymaganych dokumentów. Zanim jednak wydany zostanie nakaz rozbiórki, nadzór budowlany ma obowiązek zgromadzenia dowodów potwierdzających nielegalność urządzenia lub tablicy reklamowej.  W tym celu pozyskujemy informacje m.in. z Wydziału Urbanistyki  i Architektury UMP i badamy zasoby archiwalne. Wieloletnia praktyka wskazuje, że liczba samowoli, a tym samym liczba nakazów rozbiórek, z pewnością znacznie wzrośnie – mówi Paweł Łukaszewski, szef Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania.

Jaki jest klucz wyboru nośników, które zostają skontrolowane?

Poza naszymi spostrzeżeniami, bardzo często wynika on z sygnałów lub wniosków, które otrzymujemy od jednostek miejskich lub mieszkańców. Zazwyczaj trafiają one do nas już po dokonaniu wstępnych ustaleń, poczynionych na przykład przez Zarząd Dróg Miejskich lub Wydział Urbanistyki i Architektury, i przez osoby, którym, tak jak nam, zależy na porządku prawnym i ładzie przestrzennym w stolicy Wielkopolski – dodaje Paweł Łukaszewski.

W tym roku odbędą się kolejne kontrole legalności nośników reklamowych. Mamy nadzieję, że inspektorzy będą działać skuteczniej, a liczba zlikwidowanych nielegalnych reklam znacznie wzrośnie.

Czytaj też: Ciekawostki | Poznań | Miasto | Walka z nielegalnymi reklamami

nielegalne reklamy

źródło: UM Poznań

Hansgrohe