O powstaniu terenu rekreacyjno-sportowego “PARK RATAJ” mówi się już wiele, wiele lat. O planach powstania takiego miejsca zaczęło się mówić już 50 lat temu, jednak przez kolejnych 5 dekad temat został zamieciony pod dywan. Dziś, na fali zmian, jakie przechodzi Poznań postanowiono wrócić do tego projektu.

“Park Rataje” będzie najdroższym parkiem w stolicy Wielkopolski. Nie mamy na celu pokazywania rozrzutności władz Poznania, a skali inwestycji. Całość kosztować będzie ponad 21 milionów złotych, jednak niemal 13 milionów pochodzić będzie z funduszów unijnych.

Projekt obejmuje budowę nowych nawierzchni placów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, alejek, montaż elementów małej architektury takich jak: place zabaw, ławki, kosze na śmieci, altany, tańczące fontanny czy pergole i place zabaw. Wśród dodatkowych atrakcji wymienić można tor rowerowy, skansen kolei średzkiej czy Ogród Zmysłów.

Władze miasta zapewniają, że dołożą wszelkich starań, aby park był dostępny i bezpieczny dla wszystkich. Każda atrakcja jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, natomiast przestrzenie dla dzieci zostaną wyłożone specjalną matą amortyzującą ewentualne upadki.

Bardzo ciekawym zabiegiem było podzielenie Parku Rataje na osiem stref tematycznych, w których każdy ma znaleźć coś dla siebie:

Obszar A (wzdłuż ulicy Kruczej):
Pierwszy obszar zostanie pokryty niską zielenią, ścieżkami rowerowymi oraz alejkami spacorowymi. Natomiast plac znajdujący się od strony kościoła NMP wzbogaci się o fontannę.

Obszar B ( wewnątrz osiedla Jagiellońskiego):
Od strony ul. Zamenhofa powstanie zieleń izolacyjna, chroniąca od hałasu ulicy wewnętrze strefy. W nich znajdą się zakątki ciszy z pergolami i rabatami kwiatowymi.

Obszar C (od ulicy Kruczej do ulicy Wyzwolenia):
Przestrzeń zostanie przekształcona na część rekreacyjno-sportową. Znajdą się tam „siłownie pod chmurką” oraz miejsca do odpoczynku.

Obszar D (Aleja Drzew Pamięci):
W tym miejscu planowana jest rozbudowa istniejącego już szlaku komunikacyjnego. Ścieżki rowerowe i piesze mają zostać poszerzone do trzech metrów każda. Po obu stronach alei powstaną stoliki do szachów czy chińczyka, stoły piknikowe oraz ławki. Istniejący dzisiaj szpaler drzew zostanie przekształcony w Aleję Drzew Pamięci.

Obszar E (skansen Średzkiej Kolei Powiatowej):
Ten obszar będzie kultywował pamięć o dawnej Średzkiej Kolei Powiatowej. Wokół dawnych torów powstaną elementy małej architektury takie jak ławki, klomby, ścieżki kwiatowe. Jednak najważniejszym punktem tej strefy będą odrestaurowane eksponaty, takie jak dawny wagon restauracyjny czy lokomotywa wąskotorowa.

Obszar F:
Ten obszar dziś zajmują ścieżki z kostki betonowej. Obecne ścieżki zostaną wyremontowane, a także poszerzone. Dodatkowo powstaną nowe ścieżki rowerowe.

Obszar H (Ogród Zmysłów):
Według nas jest to najciekawsza, a przynajmniej najprzyjemniejsza strefa. Ogród Zmysłów ma być zacisznym miejscem, pełnym pachnących kwiatów, leżaków, hamaków, stołów do gry w szachy, karty czy kultowego chińczyka. Dodatkowo ma powstać największy w Wielkopolsce interaktywny plac zabaw, polana piknikowa, a także dydaktyczna ścieżka sensoryczna.

Obszar J (Park Rowerowy):
W tym miejscu powstanie park rowerowy dla bardziej zaawansowanych jednośladów. Znajdą się tam ścieżki dla rowerów krosowych, a także tory przeszkód.

Projekt parku powstał w pracowni architektonicznej Perspektywa, a jego generalnym wykonawcą została firma Skanska.

Źródło: materiały prasowe