Nie, nie i jeszcze raz nie! Taka samowolka nie powinna mieć miejsca, w szczególności w miastach, które po II wojnie światowej straciły większość swojego architektonicznego dobytku. Majestatyczne budynki, które przetrwały wojnę, jak opisywana przez nas kamienica przy ulicy Małeckiego 7 w Poznaniu powinny zostać objęte szczególną ochroną.

Poznań to jedno z tych miast, które w brutalny sposób doświadczyły grozy wojny. Po II wojnie światowej, między innymi podczas Bitwy o Poznań z 1945 roku miejska zabudowa w niektórych miejscach została w 60 proc. zrównana z ziemią, w tym niemal całe Stare Miasto, które należy do najcenniejszych średniowiecznych zespołów urbanistycznych w Polsce. Z tego właśnie powodu budynków mających więcej niż 80 lat jest w Poznaniu niewiele.

Jednym z takich obiektów jest kamienica mieszcząca się na rogu ulic Małeckiego i Kanałowej w dzielnicy Łazarz. Pochodząca z 1903 roku kamienica została zaprojektowana w charakterystycznym dla Łazarza eklektycznym stylu. Pomimo wielu wykuszy, sztukaterii oraz wieżyczek – w tym głównej wieży narożnej – budynek jest skromny i zachowawczy. Niestety współczesna twórczość reklamowa sklepu monopolowego mieszczącego się w przyziemiu kamienicy sprawiła, że budynek wygląda po prostu źle. Informację na ten temat otrzymaliśmy od czytelnika Mateusza „Kosik” Markowskiego, który na Facebooku prowadzi fanpage Blizny Poznania.

Budynek na narożniku, w miejscu zajętym przez lokalny sklep monopolowy został oblepiony szyldami informującymi o godzinach otwarcia sklepu („24h” – doliczyliśmy się pięciu takich informacji), kilka banerów z logo popularnych piw, a także foliowe zaślepki na okna, które również promują złoty trunek. Nad wejściem znalazło się również miejsce na szyld – także informujący, że jest to sklep całodobowy. Jakby tego było mało, nad szyldami dumnie królują klimatyzatory. Całość uzupełniona została mdłą pastelową farbą, która nijak ma się do barw okolicy. Taką transformację przechodziły reklamy w poprzednich latach:

zdjęcia Google Maps / 2011 rok

zdjęcia Google Maps / 2017 rok

Co dziwi dodatkowo, dokładnie po drugiej stronie skrzyżowania znajduje się inny sklep należący do popularnej sieci Żabka, który inaczej podszedł do kwestii zewnętrznych reklam. Te zostały dopasowane do charakterystyki i kolorów okolicy:

zdjęcia Google Maps / 2019 rok

Niestety podobnego braku poszanowania do zabytkowych budynków w Polsce można wymieniać w nieskończoność. Dołączcie do naszej grupy na Facebooku #ArchiAlert klikając TUTAJ i wysyłajcie nam informacje o architektonicznych potworach w waszych miastach.

 


zdjęcia:
fortepan.hu / zdj. Bogadan Celichowski
Blizny Poznania / zdj. Mateusz „Kosik” Markowski