Dawna zajezdnia tramwajowa przy ulicy Gajowej na poznańskich Jeżycach może wkrótce otrzymać drugie życie. Przekształcenie tego historycznego obiektu w nowoczesny kompleks usługowy to projekt, na który mieszkańcy i lokalna społeczność czekają od lat. Strona internetowa przedsięwzięcia, która pojawiła się niedawno, prezentuje wizualizacje nowego wyglądu Zajezdni. Projekt został opracowany przez renomowaną pracownię architektoniczną Demiurg.
Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Gajowej jest najstarszym tego typu obiektem w Poznaniu. Nieruchomość była własnością Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego od 1886 roku, a powstała na miejscu pierwszego dworca kolejowego w mieście. Początkowo mieściły się tam m.in. wozownia na 20 wagonów, stajnia na 80 koni oraz kuźnia. W kolejnych latach zajezdnia była stopniowo modernizowana, aż w 1936 roku osiągnęła ostateczny kształt. W 1962 roku dyrekcja MPK przeniosła się na ulicę Głogowską, a zajezdnia na Gajowej zaczęła pełnić stopniowo funkcję zakładu remontowego dla wagonów.
Zajezdnia przy Gajowej w 1924 roku. Źródło: Poznańska Kolej Elektryczna M. Fuchs 1924
Historyczny kompleks został sprzedany portugalskiej firmie REF Eastern Opportunities w lutym 2008 roku za 91 mln zł. Ostatni tramwaj wyjechał stamtąd 28 grudnia 2010 roku. Od tego czasu obiekt stał opuszczony, a portugalski inwestor zrealizował jedynie część planów, budując osiedle mieszkaniowe w kwartale ulic Kraszewskiego, Sienkiewicza, Prusa i Zwierzynieckiej. W maju 2022 roku dawne hale zajezdni odkupiła od Portugalczyków firma Rako Real Estate, powiązana z holenderskim holdingiem Van Uden. Obecne plany zakładają przekształcenie zajezdni w nowoczesny kompleks usługowy, który będzie przypominał warszawską Halę Koszyki. Celem jest stworzenie przestrzeni, w której każdy znajdzie coś dla siebie – od kulinarnych doznań po kulturowe inspiracje. W zabytkowych murach mają powstać restauracje, sklepy, biura, a także przestrzeń do wspólnych spotkań.
Zajezdnia w 1924 i 2023. Źródło: Poznańska Kolej Elektryczna M. Fuchs 1924 i Blizny Poznania
Zajezdnia obecnie i w przyszłości. Fot. zajezdniajezyce.pl i Demiurg
Na poziomie -1 zaplanowano sklep spożywczy, na poziomie 0 znajdą się lokale gastronomiczne, a na wyższych kondygnacjach biura. Od strony ulicy Zwierzynieckiej powstaną mieszkania. Istotnym elementem projektu jest zachowanie historycznych elementów obiektu. Inwestor zobowiązał się do ochrony rosnących na terenie drzew oraz zachowania pamiątkowych torów tramwajowych w hali. Projekt pracowni Demiurg podkreśla szacunek dla przeszłości i jej dziedzictwa, jednocześnie przekształcając przestrzeń w nowoczesną i funkcjonalną. Architekci planują zachowanie ogrodzenia oraz starodrzewu od strony Sienkiewicza, a także stworzenie ciągu pieszego łączącego ulice Sienkiewicza i Zwierzyniecką.
Oczekuje się, że projekt zyska aprobatę Miejskiego Konserwatora Zabytków. Proces projektowy nadal trwa, a pewne rozwiązania wciąż są dopracowywane. Inwestorzy podkreślają, że celem jest wydobycie piękna z budynku i zachowanie jego historycznej wartości. Jak informuje Demiurg, do końca roku powinno pojawić się więcej szczegółowych informacji dotyczących inwestycji.
Źródło: zajezdniajezyce.pl, gloswielkopolski.pl
Czytaj też: Achitektura w Polsce | Metamorfoza | Renowacja | Miasto | Poznań