Praga mówi stop hulajnogom! Od początku 2026 roku na ulicach stolicy Czech nie będzie można wypożyczyć elektrycznych jednośladów. Rada miasta przyjęła uchwałę, która w praktyce uniemożliwi działalność operatorom oferującym te pojazdy. W nowym systemie mikromobilności miasto przewidziało miejsca parkingowe i umowy wyłącznie dla współdzielonych rowerów oraz samochodów. Firmy wynajmujące hulajnogi nie zostaną objęte tym porozumieniem, co oznacza, że ich sprzęt nie będzie mógł być parkowany na terenach miejskich.
Decyzja jest odpowiedzią na liczne skargi mieszkańców dotyczące nieporządku w przestrzeni publicznej i zagrożeń dla pieszych. Hulajnogi często były pozostawiane na chodnikach, blokując przejścia lub przewracając się na jezdnię. Władze Pragi argumentują, że w centrum miasta piesi powinni mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa i swobodę poruszania się. Zastępca burmistrza Zdeněk Hřib stwierdził, że „chodniki nie mogą przypominać toru przeszkód”.
Stop hulajnogom! Praga 1 jako prekursor zmian
Pierwsze ograniczenia dotyczące hulajnóg wprowadziła dzielnica Praha 1, obejmująca historyczne centrum stolicy Czech. Już w 2023 roku władze tej części miasta wprowadziły obowiązek parkowania hulajnóg wyłącznie w wyznaczonych miejscach, a w 2024 roku zorganizowano lokalne referendum, w którym większość mieszkańców opowiedziała się za całkowitym zakazem ich używania w centrum. W efekcie zakazano wjazdu na niektóre turystyczne ulice w pobliżu Mostu Karola i Rynku Staromiejskiego. Nowe przepisy nie obejmą prywatnych właścicieli hulajnóg. Mieszkańcy posiadający własne urządzenia nadal będą mogli z nich korzystać zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Władze miasta zapowiedziały też kampanię informacyjną, która ma wyjaśnić nowe regulacje i wskazać alternatywy dla osób poruszających się po mieście.
Europa ogranicza mikromobilność
Praga nie jest pierwszym europejskim miastem, które zdecydowało się na taki krok. W 2023 roku Paryż wprowadził całkowity zakaz wypożyczania hulajnóg elektrycznych po miejskim referendum, w którym zdecydowana większość mieszkańców poparła usunięcie tych pojazdów z ulic. W innych metropoliach, jak Madryt czy Oslo, wprowadzono limity liczby dostępnych pojazdów oraz ściśle określono miejsca ich parkowania. Operatorzy hulajnóg wyrazili rozczarowanie decyzją władz Pragi. Firma Lime w swoim oświadczeniu wskazała, że te pojazdy mogą bez problemu funkcjonować w miejskiej przestrzeni, jeśli jasno określi się zasady ich użytkowania. Z kolei przedstawiciele branży turystycznej obawiają się, że decyzja może utrudnić poruszanie się po mieście osobom odwiedzającym stolicę Czech.

Wypadki hulajnóg w Polsce
Problemy z bezpieczeństwem hulajnóg dotyczą również polskich miast. Policja regularnie odnotowuje wypadki z udziałem użytkowników tych pojazdów. W 2024 roku doszło w Polsce do ponad tysiąca zdarzeń, w których zginęło kilkanaście osób, a kilkaset zostało rannych. Najczęściej przyczyną jest nadmierna prędkość, jazda po chodnikach lub brak zachowania ostrożności przy włączaniu się do ruchu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierujący hulajnogą elektryczną mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych z prędkością do 20 km/h, a jeśli ich nie ma – po jezdni. Jazda po chodniku jest dopuszczona tylko wtedy, gdy nie ma innej możliwości i nie zagraża pieszym. W praktyce jednak wielu użytkowników lekceważy te zasady, co prowadzi do konfliktów z przechodniami i zwiększa ryzyko wypadków.
Samorządy starają się reagować na te problemy, wprowadzając strefy zakazu parkowania lub ograniczenia prędkości w centrach miast. Warszawa, Kraków i Gdańsk testują rozwiązania, które mają uporządkować system mikromobilności, jednak wciąż brakuje skutecznych mechanizmów egzekwowania przepisów, a ofiar przybywa.
Praga mówi stop hulajnogom. Kto następny?
Decyzja władz Pragi wskazuje właściwy kierunek, w jakim powinny rozwijać się systemy transportu w miastach. Mikromobilność miała być alternatywą dla samochodów i sposobem na ograniczenie emisji spalin, jednak brak odpowiednich regulacji doprowadził w wielu miejscach do chaosu i zagrożeń dla pieszych oraz samych użytkowników hulajnóg. Czeska stolica stanowczo postawiła na bezpieczeństwo i porządek w przestrzeni publicznej. Miejmy nadzieję, że będzie to punkt odniesienia dla innych europejskich miast przy kształtowaniu własnej polityki transportowej.
Czytaj też: Miasto | Komunikacja miejska | Praga | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie






