Inwestycja zrealizowana zostanie na terenie Woli w ramach CPK. Nowy tunel kolejowy będzie częścią Kolei Dużych Prędkości, która połączy Warszawę z CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego pochłonie ponad 130 mld zł. Większa część tej kwoty zostanie przeznaczona na transport szynowy. Harmonogram prac związany z budową CPK zakłada, że do 2032 r. na Odolanach w Warszawie zbudowany zostanie tunel o długości prawie 10 km. Pociągi zjadą pod ziemię tuż za Dworcem Zachodnim.
Tunel kolejowy będzie drążony podobnie jak na budowie metra i osiągnie głębokość nawet 30 m pod ziemią. Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że decyzja o budowie tunelu jest nowym elementem, wobec koncepcji projektu CPK, która została przygotowana przez poprzedni rząd. Pierwotnie pociągi z Warszawy do nowego portu lotniczego miałyby docierać korzystając głównie z obecnej infrastruktury i łącznicy do linii kolejowej w rejonie Brwinowa. To wydłużyłoby czas przejazdu. Dzięki tunelowi będzie on krótszy.
Kolej Dużych Prędkości w Polsce powstanie w oparciu o tak zwaną linię „Y”. Linia połączy Warszawę, Łódź, a następnie będzie rozdzielać się na trasy do Poznania i Wrocławia. Pociągi po nowej trasie mają osiągać prędkość do 350 km/h.
Kolejowych inwestycji realizowanych w najbliższych latach ma być wiele. Część z nich jest już w toku. To między innymi drążony pod Łodzią tunel o długości 4,6 km. Zbudowana będzie też stacja Kolei Dużych Prędkości w Brzezinach (pisaliśmy o tym TUTAJ).
W sumie nowy tunel kolejowy w Warszawie ma mieć 9,7 km długości, będzie zatem najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce.
źródło: CPK
Czytaj też: Kolej | Warszawa | Architektura w Polsce | Polecane | whiteMAD na Instagramie