Marta Ejsmont

Premiera książki Marty Ejsmont: „MSN. Budowa Muzeum. Building the Museum”

Książka „MSN. Budowa Muzeum / Building the Museum” autorstwa Marty Ejsmont właśnie ukazała się nakładem Wydawnictwa MSN. To fotoalbum, który dokumentuje budowę nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Powstanie nowej siedziby ma ogromne znaczenie ze względu na lokalizację w ścisłym centrum Warszawy. Obiekt ma szansę stać się jedną z nowych architektonicznych wizytówek stolicy.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej otwarte zostało 25 października. W weekend otwarcia miejsce odwiedziło 50 tysięcy osób! Biały gmach skupia na sobie uwagę miłośników sztuki, architektury jak i mieszkańców Warszawy, którzy od blisko pięciu lat śledzili postęp prac budowlanych. Marta Ejsmont w swoim fotoalbumie „MSN. Budowa Muzeum / Building the Museum” uwieczniła ten proces.

Moje archiwum zawiera kilkadziesiąt tysięcy fotografii: pracując w dziale inwestycji MSN, miałam możliwość i przywilej dokumentować każdy etap powstawania nowej siedziby muzeum. Ten proces okazał się dla mnie wielowymiarową i bardzo nieoczywistą podróżą. Wchodząc weń bez żadnej technicznej wiedzy, mogłam odkrywać i definiować jego poszczególne elementy na swój własny sposób – pisze we wstępie Marta Ejsmont.

Nowe wydawnictwo jest wizualną narracją procesu budowy gmachu projektu Thomasa Phifera. Autorka towarzyszyła temu procesowi przez cały okres jego trwania. Album wypełniony jest artystycznymi fotografiami i omawia rodzącą się stopniowo architekturę. Ukazuje też istotę procesu twórczego i wspólną nadzieję na powstanie wyczekiwanego budynku. Zdjęciom towarzyszy krótka, osobista wypowiedź autorki i esej o miastotwórczej roli nowego budynku Muzeum autorstwa Tomasza Fudali. Partnerem publikacji jest firma Warbud.

Książka MSN. Budowa Muzeum. Building the Museum, autorka: Marta Ejsmont

Inną publikacją wartą uwagi jest książka Michała Murawskiego „Forma przyjaźni. Muzeum na placu”, w której poruszona jest kwestia lokalizacji budynku, historycznego kontekstu miejsca i relacji z otoczeniem. Pałac Kultury przez dziesiątki lat był centrum życia państwa PRL, a następnie areną kształtowania się polskiego kapitalizmu. W jego sąsiedztwie kwitł bazarowy handel, a lata później wyrósł las wieżowców. To w cieniu Pałacu Kultury toczą się najzacieklejsze spory o reprywatyzację gruntów, a każdego dnia przemierzają tysiące pasażerów metra, kolei czy komunikacji autobusowej. Michał Murawski splata te wątki, próbując uchwycić – jak pisze – „czasoprzestrzenny, infrastrukturalny węzeł”, na którym wznosi się Muzeum oraz „wydestylować” wynikającą z niego „ideologię” tej instytucji.

W publikacji Murawskiego pojawiają się ciekawe wątki architektoniczne, w tym rozmowa z Zygmuntem Borawskim, architektem placu Centralnego, Thomasem Phiferem, Deyanem Sudjicem i Marleną Happach. Przewodniczką po tej historii jest rzeźba Aliny Szapocznikow – Przyjaźń z 1954 roku, która przez niemal 40 lat witała wchodzących do Pałacu Kultury, by później zniknąć z pola widzenia, a teraz powrócić, choć w okaleczonej formie, na Plac – do Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Rzeźba Aliny Szapocznikow Pomnik przyjaźni polsko-radzieckiej w hallu głównym pałacu kultury i nauki w Warszawie, 1956, fot. Henri Cartier-Bresson © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos, dzięki uprzejmości FORUM Polskiej Agencji Fotografów

Zarówno książka Marty Ejsmont jak i Michała Murawskiego zostały wydane dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obie książki można kupić na stronie: https://sklep.artmuseum.pl.

Marta Ejsmont — fotografka związana z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Od 2018 roku dokumentowała budowę nowej siedziby Muzeum oraz przemiany urbanistyczne Nowego Centrum Warszawy. W fotografii szczególnie ważna jest dla niej relacja między człowiekiem i architekturą.

Michał Murawski — antropolog architektury i miasta. Wykładowca w dziedzinie Critical Area Studies w School of Slavonic and East European Studies, University College London. Autor książek The Palace Complex: A Stalinist Skyscraper, Capitalist Warsaw and a City Transfixed (Indiana University Press, 2019; wydanej jako Kompleks Pałacu. Życie społeczne stalinowskiego wieżowca w kapitalistycznej Warszawie przez Muzeum Warszawy w 2015 roku) oraz only to hell: architecture, nature and violence in recolonial russia (MIT, 2025); współredaktor tomów Anti-Atlas: Critical Area Studies from the East of the West (z Wendy Bracewell i Timem Beasley-Murrayem, UCL Press, 2025) oraz Re-Centring the City: Global Mutations of Socialist Modernity (z Jonathanem Bachem, UCL Press 2020). Założyciel grupy badawczej PPV (Perverting the Power Vertical: Politics and Aesthetics) na University College London.

_

Fanów nie tylko architektury, ale też pozycji traktujących o sztuce i kulturze współczesnej powinny zainteresować publikacje ukazujące się nakładem Wydawnictwa MSN. Przykładem są „Azyle, nisze i enklawy, czyli katalog małych utopii” Jakuba Szczęsnego, „Stos zdjęć” Zbigniewa Libery i Łukasza Chotkowskiego czy „Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm” pod redakcją Natalii Sielewicz i Alison Gingeras. A w najbliższym czasie premierę będzie miała książka Anny Walewskiej „Koleżanki i koledzy. Inżynierska 3″.

źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Czytaj też: Muzeum | Kultura | Sztuka | Warszawa | Modernizm | whiteMAD na Instagramie