Budowa wielkiego lotniska ma ruszyć w 2026 r. Spółka realizująca inwestycję poinformowała, że projekt budowlany CPK jest gotowy. Centralny Port Komunikacyjny będzie największym lotniskiem w Polsce i pod jednym dachem połączy transport lotniczy, kolejowy oraz autobusowy. Projekt obiektu przygotowała słynna pracownia Foster + Partners.
Foster + Partners to brytyjska pracownia architektoniczna, która ma na swoim koncie wiele słynnych budynków i obiektów na całym świecie. Wśród przykładów wymienić można kultowy Millennium Bridge w Londynie czy wieżowiec 30 St Mary Axe również w tym mieście, który przypomina cygaro. Pracownia pracowała też nad projektem wielkiej siedziby Apple (Apple Park). Odpowiada również za projekt wielkiego portu lotniczego Red Sea International Airport w Arabii Saudyjskiej. Do listy projektów dołącza polskie CPK.
Przekazanie gotowego projektu budowlanego CPK rozpoczyna procedurę, która ma zakończyć się odbiorem projektu jeszcze w tym roku.
To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r. Docelowo pasażerowie będą mogli korzystać z trzech poziomów budynku. Na poziomie +2 ulokowano odprawę biletowo-bagażową, kontrolę bezpieczeństwa, strefę przylotów i odlotów strefy Schengen oraz część przylotów Non-Schengen. Niżej na poziomie +1 zaprojektowano miejsce dla przylotów i odlotów strefy Non-Schengen, centra transferowe i pomieszczenia kontroli dokumentów. Na poziomie 0 znajdą się bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu i hala przylotów.
Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Nowy budynek będzie połączony z pirsami, które będą prowadzić do samolotów. Już w 2032 r. lotnisko będzie mogło obsługiwać 11 tysięcy pasażerów na godzinę. Plan zakłada, że w dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się prawie 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Architekci pozostawili możliwość zwiększenia stanowisk do 170. W sumie powierzchnia obiektu wyniesie 450 tys. m kw.
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

Co zmieniło się w projekcie w ciągu ostatniego roku? Koncepcja stała się bardziej elastyczna, tj. część projektu będzie zrealizowana, jeśli taką potrzebę wskaże prognoza ruchu. Taka optymalizacja ma pozwolić zmniejszyć budżet potrzebny na realizację projektu. W pierwszej kolejności zbudowany zostanie pirs północny oraz pirs centralny, pirs południowy natomiast powstanie jeśli będzie wymagał tego zwiększony ruch podróżnych. Same pirsy zostały skrócone o około 100 m, co ma zmniejszyć dystans potrzebny do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki.
W pierwszym etapie CPK będzie miał przepustowość wynoszącą około 34 mln pasażerów rocznie. Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło 18,5 mln pasażerów. Ciekawostką jest informacja z kwietnia tego roku. Spółka Polskie Porty Lotnicze poinformowała wtedy, że lotnisko Chopina zostanie przebudowane, by mogło obsługiwać nawet 28 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa terminalu pasażerskiego stołecznego lotniska miałaby ruszyć w 2026 r. O planowanej przebudowie lotniska Chopina oraz w Modlinie przeczytasz TUTAJ.
W przypadku CPK aż 40 proc. pasażerów mają stanowić pasażerowie transferowi, którzy będą przesiadać się do innych samolotów.
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen. Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji w zależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-zachodni (A) i południowo-zachodni (F) – czytamy w komunikacie prasowym.
W pierwszym etapie wybudowany CPK ma oferować 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska dla szerokokadłubowych. Przy rękawach będzie można obsługiwać od 50 do 68 samolotów, w zależności od typu floty.
Nowością w projekcie budowlanym są zmiany w konstrukcji dachu. W porównaniu z projektem koncepcyjnym kolebki dachowe wykończone będą materiałem „cieplejszym” w odbiorze. Zmniejszono też liczbę świetlików i zmieniono ich umiejscowienie. Kolejną zmianą jest rezygnacja z dachu przewieszonego nad frontem terminala, teraz plan zakłada budowę arkady opartej na słupach. Takie rozwiązanie ma poprawić trwałość konstrukcji i odporność na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych.
Spółka CPK zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska. Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.
projekt: Foster + Partners
źródło: materiały prasowe CPK
Czytaj też: Modernizm | Architektura w Polsce | Ciekawostki | Dworzec kolejowy | whiteMAD na Instagramie