Redakcja dziennika Rzeczpospolita przyznała nagrody Real Estate Impactor 2020. Jedną z nich zdobył projekt dworca w Lublinie przygotowany przez pracownię Tremend.

To już drugie wyróżnienie dla dworca w Lublinie. Projekt autorstwa architektów z pracowni Tremend w 2019 r. Znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival.

To wyróżnienie potwierdza, że w Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę wyzwań XXI wieku: energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu – w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i podmiejską z kolejową, zmieni też oblicze centrum Lublina -mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Projekt zakłada rewitalizację obszarów przydworcowych i stworzenie przestrzeni miejskiej o nowej jakości. Sercem założenia jest budynek dworca, który połączy komunikację miejską, podmiejską i dalekobieżną. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami.

Co ważne, w projekcie uwzględniono rozwiązania proekologiczne. Obiekt będzie dysponował pompami ciepła, które będą dostarczać energię potrzebną do ogrzania wnętrza. Projekt przewiduje budowę „budynku w budynku”, właściwa część dworca otoczona będzie taflą szkła, która zimą zatrzyma ciepło w środku, a latem utrzyma chłodne powietrze.

dworca w Lublinie

Pobór energii ma być kontrolowany poprzez zastosowanie systemu detekcji ruchu pasażerów, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz czy powiązanie działania systemu z porą dnia i roku. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez autorów projektu jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

Strefa odpoczynku dla podróżnych zbudowana zostanie na pierwszym piętrze. Na dachu planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin, które oczyszczają powietrze. Obiekt będzie miał też system odzyskiwania deszczówki, którą będą podlewane rośliny.

Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Urzędnicy będą rozpatrywać oferty już w poniedziałek 31 sierpnia.

Czytaj też: Kolej | Lublin | Dworzec kolejowy | Miasto

źródło: UM Lublin