Ma być nowoczesny, proekologiczny i komfortowy. Pruszcz Gdański zyska nowy budynek dworca kolejowego. Kolejarze podpisali umowę z wykonawcą prac budowlanych.

Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Inwestycji Dworcowych i została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dworzec wybudowany zostanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, według autorskiej koncepcji PKP S.A.

Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim wyróżnia prosta, geometryczna bryła z dominantą w formie wieży zegarowej. Budynek jest mocno przeszklony, a jego elewacja wykonana zostanie z cegły klinkierowej. Przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni oraz przyszły lokal handlowy zostaną maksymalnie doświetlone poprzez zastosowanie przeszkleń zaś zaplecze techniczne dworca będzie „ukryte” za elewacją wykonaną z cegły. Ta ostatnia ułożona zostanie w geometryczny wzór. Bryłę nowego obiektu uzupełni zintegrowana z nim wiata, pod którą znajdą się ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe.

Nowy dworzec będzie bardziej funkcjonalny niż dotychczasowy, który zostanie wyburzony. Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku ograniczono w projekcie do toalet oraz holu pełniącego funkcję poczekalni. Podróżni znajdą w niej ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Nowy budynek dworca został zaprojektowany w ten sposób, żeby być obiektem przyjaznym wszystkimi grupom podróżnych, w tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Dlatego już na etapie projektowania wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla tej grupy podróżnych. Wśród nich są ścieżki prowadzące w budynku dworca i jego bezpośrednim otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowa kolorystyka wnętrz oraz tablice dotykowe z planem dworca. Innowacyjny Dworzec Systemowy w Pruszczu Gdańskim będzie również ekologiczny i bezpieczny. W budynku zostanie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Na dachu zaprojektowano 24 panele fotowoltaiczne do wytwarzania „zielonej energii”.

Prace związane z budową nowego dworca mają zakończyć się w pierwszej połowie 2023 roku. Łączny koszt realizacji inwestycji wyniesie 7,3 mln zł brutto. Dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna MERITUM PROJEKT Marek Myrcik.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Kolej | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP S.A.