Prywatne muzeum zabytkowych aut marki Aston Martin powstaje z inicjatywy prywatnego inwestora, firmy KDW Automobile. Architekci z pracowni Unism Architekci zaproponowali stworzenie przypominającego jaskinię muzeum, w którym wyeksponowane zostaną kultowe modele brytyjskiej marki motoryzacyjnej. Estetyka wystawy ma podkreślać elegancję zabytkowych pojazdów, a także nawiązywać do kultowych modeli znanych z serii filmów o Jamesie Bondzie. 

Prywatne muzeum zabytkowych aut marki Aston Martin powstanie w przypominającej jaskinię przestrzeni, inspirowanej filmowym uniwersum Jamesa Bonda. Kilka metrów pod ziemią znajdzie się nowoczesna ekspozycja,  która ma stać się tłem dla prywatnej kolekcji klasyków pochodzących od brytyjskiej marki motoryzacyjnej. Kolekcja należąca do KDW Automobile jest największym tego typu zbiorem w Europie Wschodniej.

Do ukrytej pod trawiastym wzgórzem leżącym na terenie jednego z osiedli Warszawy prowadzi kręta rampa, która  wślizguje się do podziemnego hangaru. Rampa wjazdowa i szklana brama wjazdowa zostały zaprojektowane tak, aby spełniały parametry tych zabytkowych samochodów; w tym promień skrętu, czy szerokość kół. Umożliwienie płynnego manewrowania przy wjeździe i wyjeździe z salonu było najważniejsze, ponieważ wszystkie samochody biorą udział w wielu wyścigach w całej Europie. Zastosowano metody parametryczne, aby uzyskać płynne połączenie zmiennego nachylenia rampy ze schodami zewnętrznymi, które musiały być zgodne z publicznymi przepisami budowlanymi.

Światło dzienne wpadające przez szeroki na trzy metry świetlik podkreśla organiczny kształt pomieszczenia, a subtelny system oświetlenia tworzy poświatę przypominającą zmierzch, która potęguje doznania gości.

„Jednym z najważniejszych aspektów briefu był element prywatności i bezpieczeństwa, który wykorzystaliśmy jako okazję projektową do stworzenia podziemnego showroomu. Zainspirowani klasycznymi strukturami kopuł, bezkolumnowa przestrzeń ukryta pod krajobrazem wystaje ponad powierzchnię tworząc zielony kopiec w ogrodzie, podczas gdy wijąca się rampa płynnie znika pod ziemią. Ostateczna propozycja akcentuje doświadczanie tajnej przestrzeni przypominającej jaskinię, którą można zobaczyć w wielu klasycznych filmach o Jamesie Bondzie.” – tłumaczą architekci z Unism Architekci

Unikalna struktura została w pełni zaprojektowana przy użyciu metod parametrycznych, aby umożliwić zintegrowanie złożonych geometrii z otaczającym krajobrazem w ramach stosunkowo niewielkiego placu budowy. Poprzez proces poszukiwania formy w czasie rzeczywistym stworzyliśmy i przeanalizowaliśmy różne opcje projektowe i ich parametry, w tym najbardziej optymalny układ bezsłupowy, krzywizny belek i skorupy w celu zapewnienia stabilności konstrukcji oraz obliczenie wielkości okna świetlikowego niezbędnego do uczynienia światła dziennego głównym źródłem oświetlenia w podziemnym salonie wystawowym.

Salon wystawowy, w którym prezentowanych będzie osiem klasycznych samochodów, w tym Aston Martin DB2 Drophead i Vantage, z dwoma dodatkowymi miejscami na ewentualne przyszłe dodatki, będzie również wyposażony w obrotową platformę ułatwiającą szybkie parkowanie pojazdów oraz kino typu pop-up, wzorowane na kinach drive-ins.

Wbudowany w podłogę system odciągu spalin samochodowych może być podłączony bezpośrednio do rur wydechowych, aby wyciągać spaliny z salonu, zapewniając dobrą jakość powietrza w jego wnętrzu. Prywatne muzeum zabytkowych aut marki Aston Martin przeniesie największą prywatną kolekcję samochodów Aston Martin w Europie Wschodniej do nowego domu.

Klient: KDW Automobile
Realizacja: czerwiec 2020 – lipiec 2023
Zespół: Konrad Weka, Artur Zakrzewski, Sebastian Łapiński, Weronika Kiraga, Damian Misiura
Współpraca: ARUP: Piotr Konarzewski (Project director), Wojciech Pruszkowski (Project Manager & Structural Team Leader), Maciej Kupczyk (BIM Manager & Structure), Maciej Lewonowski (Structure), Agnieszka Okulowska (Road design), Grzegorz Biernacki (HVAC), Anna Waskowska (HVAC), Paweł Jędra (Sanitary), Paulina Gagatko (Sanitary), Tomasz Wójcik (Electrical), Piotr Boryń (Electrical), Agnieszka Królikowska (Daylight analysis), Bartosz Marcol (Sustainability), Radosław Ciszewski (Accoustics), Beata Tarczewska (Cost managment), Bogumił Lipiecki (Geotechnical engineering).

Czytaj też: Architektura w Polsce | Motoryzacja | Wystawa | Muzeum | Architektura | Warszawa

źródło: Unism Architekci