Grand Prix - Przedszkole w Opolu, projekt: PORT Pracownia i Studio Architektury

Przedszkole w Opolu zwyciężyło w konkursie Saint-Gobain Glass Design Award

23 maja 2023 roku podczas uroczystej gali w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego w Warszawie ogłoszono wyniki konkursu, a także wręczono nagrody laureatom konkursu Saint-Gobain Glass Design Award. Wydarzenie było także okazją do wartościowej dyskusji na temat roli szkła we współczesnej architekturze, w której udział wzięli przedstawiciele organizatora konkursu oraz jurorzy.

Zakończyła się pierwsza edycja konkursu Saint-Gobain Glass Design Awards zorganizowanego przez firmę Saint-Gobain Glass Polska – wiodącego producenta najwyższej jakości szkła i rozwiązań szklanych, oferowanych w odpowiedzi na oczekiwania klientów w zakresie komfortu życia, piękna architektury i ochrony środowiska. Celem konkursu skierowanego do projektantów i architektów oraz studentów było promowanie szkła jako jednego z podstawowych materiałów stosowanych od lat w architekturze, szczególnie docenianego za walory estetyczne i niezrównaną funkcjonalność – wysoką przepuszczalność światła, rzeczywiste odwzorowywanie barw, izolację cieplną oraz doskonałe właściwości akustyczne. Liczba prac nadesłanych na konkurs przerosła oczekiwania organizatorów. – To pierwsza edycja konkursu, więc nie spodziewaliśmy się, że będzie niemal 300 zgłoszeń, spośród których ponad 200 zostało zakwalifikowanych i ocenionych przez Jury. Według mnie to pięknie pokazuje dwa światy – rozwiązań szklanych, który reprezentujemy i kreatywnej architektury, reprezentowany przez uczestników konkursu. To co nas łączy, to troska o ochronę środowiska – powiedział Rafał Jurczyk, Dyrektor Generalny Saint-Gobain Glass & Glassolutions.

O szkle w wyjątkowej przestrzeni

Gala wręczenia nagród odbyła się w wyjątkowej przestrzeni Saint-Gobain w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. – Ta przestrzeń powstała po to, żeby takie wydarzenia mogły mieć miejsce, aby ludzie, którym na sercu leży nasz nadrzędny cel, wyrażony przez hasło „Making the world a better home”, mogli się tutaj spotykać i rozmawiać. Okazje do tych spotkań są różne – konkursy, debaty, rozmowy akademickie. Architekci budują taki świat, jaki Grupa Saint-Gobain chciałaby widzieć – liczymy, że wspólnie będziemy tworzyć historię i sprawiać, że świat będzie lepszym miejscem do życia – powiedział Michał Ciesielski, Dyrektor marki, komunikacji i cyfryzacji w Grupie Saint-Gobain w Polsce.

Podczas spotkania prowadząca galę Agnieszka Gruszczyńska-Hyc zaprosiła przedstawicieli jury oraz organizatora konkursu do udziału w panelu dyskusyjnym. Zgromadzeni na scenie goście opowiadali o możliwościach szkła, jego właściwościach technologicznych i estetycznych oraz o swoich wrażeniach dotyczących samego konkursu i nadesłanych prac. – Tego typu konkursy są potrzebne – powiedział Benedykt Kordula, Dyrektor marketingu strategicznego i innowacji Saint-Gobain Solutions Polska. – Zgłoszenia przysłały nie tylko znane, renomowane pracownie, ale też młodzi architekci, którym taka inicjatywa jest bardzo potrzebna, aby mogli zaistnieć i przedstawić swoje talenty. Mam też poczucie, że osiągnęliśmy nasz cel, czyli popularyzację rozwiązań szklanych. Projekty były różnorodne, ciekawe, a dyskusje nad nimi w czasie obrad jury były inspirujące i wartościowe. Przewodnicząca jury, arch. Agnieszka Kalinowska-Sołtys zdradziła, jak wyglądały obrady. – Nie było łatwo. Na początku byliśmy dość zgodni, jednak dyskusje i moc argumentów powodowały, że zmienialiśmy zdanie. Zaczynaliśmy dostrzegać elementy, na które wcześniej zwróciliśmy zbyt małą uwagę. Szkło to nie tylko materiał wykorzystywany w architekturze – to także design, dostęp do światła dziennego, komfort we wnętrzu, mnóstwo aspektów, które wpływają na całość. Sama w jednym przypadku się przekonałam, że na początku obrad moje spojrzenie na architekturę nie doceniało pewnych walorów. Udział w dyskusji z pozostałymi jurorami był dla mnie wielkim zaszczytem.

fot. Iwona Dziuk

Wyniki konkursu Saint-Gobain Glass Design Award

Nadesłane na konkurs prace oceniło Jury w składzie: arch. Agnieszka Kalinowska-Sołtys, przewodnicząca jury (APA Wojciechowski Architekci, Prezes Zarządu Głównego SARP), arch. Marta Sękulska-Wrońska (WXCA, Prezes Oddziału Warszawskiego SARP), arch. Bogusław Barnaś (BXBstudio), arch. Przemo Łukasik (Medusa Group), arch. Magdalena Federowicz-Boule (Tremend), prof. Jan Sikora (ASP Gdańsk, Sikora Wnętrza), dr hab. Szymon Hanczar (ASP Wrocław, hanczar studio), Marcin Szczelina (Architecture Snob) oraz Benedykt Korduła (Saint-Gobain Solutions). Pula nagród wyniosła 70 tys. złotych – autorzy zwycięskich projektów w poszczególnych kategoriach otrzymali po 10 tys. złotych, natomiast laureat Grand Prix – 30 tys. złotych.

W kategorii „Otwarte wnętrza” – projekt wnętrza prywatnego lub użyteczności publicznej, uwzględniający koncepcję podziału przestrzeni z wykorzystaniem rozwiązań ze szkła Saint-Gobain Glass – nagrodę otrzymała Pracownia i Studio Architektury PORT za projekt Przedszkole. W uzasadnieniu, które przeczytała wręczająca nagrodę Magdalena Federowicz-Boule w towarzystwie Magdaleny Piękosz, Dyrektor Marketingu Saint-Gobain Glass & Glassolutions, jury zwróciło uwagę na to, że od małego powinniśmy się uczyć żyć w symbiozie z otoczeniem, a przez otaczającą architekturę zyskać spokój wewnętrzny. Projekt przedszkola to minimalistyczne podejście do tego zadania, pokazujące, jak istotny jest każdy detal, np. dopasowane do wzrostu dzieci okna czy inne elementy skalą odpowiadające na potrzeby młodego użytkownika. Wnętrze przenika się z zewnętrzem, tworząc jeden harmonijny świat. Nagrodzony projekt jest najlepszym przykładem, że niezbędne do wychowania i edukowania przyszłych pokoleń elementy takie jak kolory, struktury i tekstury znajdziemy poprzez kontakt z naturą.

W kategorii „Harmonia z otoczeniem”, w której najważniejsze było wyjątkowe i spójne połączenie szklanej fasady z otoczeniem, jury nagrodziło butikowy Hotel Warszauer zaprojektowany przez pracownię INDO Architekci. Nagrodę wręczyli Marcin Szczelina i Monika Kołodziejczyk, Dyrektor Personalna w Polsce i w Ukrainie. Redaktor naczelny magazynu „Architecture Snob” przytoczył słowa uzasadnienia Jury o pożądanym działaniu, jakim jest uzupełnianie miejskiej zabudowy o tzw. plomby, czyli budynki wstawiane w niewielkie puste przestrzenie pomiędzy istniejącą zabudową. Zwycięski obiekt dostawiony do ślepej ściany kamienicy tworzy kontynuację ulicznej pierzei w historycznej zabudowie krakowskiego Kazimierza. Elewacja naśladuje rytm i podziały stosowane w historycznych budynkach, ale we współczesnym wydaniu o trójwymiarowej strukturze.

W kategorii „Przestrzeń funkcjonalności” dotyczącej wnętrz, które dają gwarancję funkcjonalności, komfortu i estetyki bez kompromisów w kwestii światła, akustyki i designu zwyciężył projekt Dom pod lasem w Rybniku pracowni Marlena Wolnik MWArchitekci. Wręczający nagrodę Przemo Łukasik – a na scenie towarzyszył mu Michał Ciesielski, Dyrektor ds. marki, komunikacji i cyfryzacji Grupy Saint-Gobain w Polsce – podkreślił w imieniu całego jury, że w tej kategorii wygrał projekt, który wynika wprost z architektury zewnętrza, czerpie z kontekstu, otoczenia. Ogromne przeszklenie wpuszcza do wnętrza nie tylko światło, ale też piękną, leśną przestrzeń.

W kategorii „Fascynacja Bryłą” – projekt fasady budynku z zastosowaniem selektywnych i energooszczędnych rozwiązań Saint-Gobain Glass – jury ponownie wyróżniło Marlenę Wolnik z pracowni MWArchitekci, tym razem za projekt siedziby Zagłębiowskiej Izby Gospodarczej. Jak przeczytał wręczający nagrodę Szymon Hanczar, jury doceniło architektoniczny gest, jakim było zestawienie lustrzanej bryły obiektu ze zdegradowaną przestrzenią zabudowań fabrycznych oraz proste działanie polegające na niestandardowym wykończeniu pawilonu poszyciem z polerowanej blachy i szkleń. W efekcie niemy obiekt pawilonu stanowi przestrzeń ekspozycji, oddając cześć otoczeniu i użytkownikom, jest też elementem interakcji z odbiorcą, z którym nawiązuje bezpośredni dialog. Nagrodzony obiekt jest świetnym przykładem czytania potrzeb i kreowania efektu funkcjonalnego i wizualnego, przy jednoczesnym oszczędnym działaniu projektowym, co zostało uznane za znaczący atut projektu. Statuetkę wraz z Szymonem Hanczarem wręczyła Monika Rezulak (Dyrektor Sprzedaży Projektowej Saint-Gobain Solutions).

Grand Prix konkursu Saint-Gobain Glass Design Awards za najlepszy i wyjątkowy projekt z oryginalnym zastosowaniem rozwiązań szklanych w duchu zrównoważonego rozwoju i designu, wręczyła przewodnicząca jury, Agnieszka Kalinowska-Sołtys w towarzystwie Rafała Jurczyka, Dyrektora Generalnego Saint-Gobain Glass & Glassolutions. Jurorzy postanowili wybrać zwycięzcę nagrody głównej spośród projektów uznanych za najlepsze w swoich kategoriach. Grand Prix trafiło do pracowni PORT za projekt Przedszkole. Jury zachwyciło się tym, jak światło wpada do wnętrz przez przeszklenia i pokazuje niesamowite połączenie drewna, betonu i historycznej cegły. To piękne, niesamowite pole do odkrywania świata przez młodych ludzi.

Wszyscy laureaci konkursu Saint-Gobain Glass Design Awards, poza nagrodami pieniężnymi otrzymali także dyplomy oraz pamiątkowe statuetki, a także – przy współpracy z agencją OKK! PR – szeroką, ogólnopolską promocję zwycięskich projektów w mediach wnętrzarskich i architektonicznych. Laureatom serdecznie gratulujemy!

źródło: materiały prasowe

Czytaj też: Przedszkole  | Drewno | Okna | Szkło  | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły