Przejścia pod rondem Zesłańców Syberyjskich w Warszawie zostaną zasypane

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie poinformował o wybraniu wykonawcy projektu przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich. Drogowcy przyznają, że obowiązujące tam rozwiązania komunikacyjne odstają od współczesnych standardów, a przejścia dla pieszych i rowerzystów powinny powstać na powierzchni.

Ostatnia przebudowa skrzyżowania u zbiegu Woli i Ochoty odbyła się ponad 20 lat temu. Zbudowano wtedy trzypoziomowy węzeł drogowy według ówcześnie panujących standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały umieszczone pod ziemią.

Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda – informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.

Dodatkowo rondo Zesłańców Syberyjskich nie ma rozwiązań, które ułatwiłyby poruszanie się po tym obszarze przez osoby z niepełnosprawnościami. Dziś w mieście powstające projekty infrastrukturalne realizowane są z uwzględnieniem innych standardów. Dlatego drogowcy zapowiadają likwidację istniejących przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Podobnie poprowadzone zostaną przejazdy rowerowe. Podczas prac przeprojektowana zostanie sygnalizacja świetlna, a istniejące już drogi rowerowe przebudowane. Zdjęta zostanie kostka, a nawierzchnia będzie asfaltowa. Przebudowane zostaną też chodniki i przystanki autobusowe.


Drogowcy planowali przebudowę ronda już wcześniej, w ramach poprzedniej perspektywy unijnej i programu ZIT WOF realizowanego w latach 2016-2019. Ówczesne ceny przekroczyły jednak zakładany budżet. Z kolei w pprzetargu na projekt, który ogłoszono w lipcu 2023 r., nie zgłosiła się żadna firma. Teraz wreszcie to się zmieniło.

Przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje nowe rozwiązania ogłoszono w styczniu. Zgłosiła się jedna firma – Infra Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Leszna. Jej oferta opiewa na nieco ponad 781 tys. zł. To ponad 100 tys. zł mniej niż ZDM planował przeznaczyć na ten cel. Umowę podpisano pod koniec maja. Teraz Infra Centrum Doradztwa ma 16 miesięcy na opracowanie projektu przebudowy.

źródło: ZDM Warszawa

Czytaj też: Miasto | Urbanistyka | Warszawa | Polecane | whiteMAD na Instagramie