Przyszłość to sztuka. Trzecia edycja BMW Art Club w Warszawie

Po Nowym Jorku, Paryżu i Tokio czas na Warszawę. Od 6 października oglądać możemy przygotowaną w ramach projektu BMW Art Club. Przyszłość to sztuka wystawę „Digital Grotesque III”, przygotowaną przez artystę Michaela Hansmeyera na specjalne zamówienie BMW.

BMW przyzwyczaiło nas, że w ramach inspirowanych na całym świecie wydarzeń artystycznych otwiera nowe perspektywy, stawia ważkie pytania i angażuje wybitne postaci świata sztuki do tworzenia dzieł przekraczających stare paradygmaty myślenia. W Polsce, w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka, ideę tę realizuje otwarta właśnie wystawa „Digital Grotesque III” Michaela Hansmeyera, kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie.  Wcześniejsza odsłona tego artystycznego projektu pokazywana była w Centre Pompidou i włączona została do tamtejszej kolekcji. Sam artysta swoje prace prezentował choćby w ikonicznym muzeum MoMA w Nowym Jorku czy w tokijskim Mori Art Museum. W Niemczech jego sztukę prezentowano w prestiżowym Martin Gropius Bau. Jego znakiem rozpoznawczym jest zaprzęganie maszyn i inteligentnych algorytmów do poznawania i tworzenia piękna: Hansmeyer ma doświadczenie w tworzeniu inteligentnych algorytmów, jest też cenionym architektem z międzynarodową karierą. Pisze zatem programy, które włączają się w artystyczny proces projektowania rzeźb i korzysta z druku cyfrowego na najwyższym poziomie zawansowania, by… tworzyć sztukę.

„Digital Grotesque III”, którą w Nowym Teatrze zobaczyć będzie można do 22 października, to przełomowy sposób myślenia o splocie rzeźby, sztuki wideo, architektury i technologii. Jak wyjaśnia sam artysta: podczas współpracy z BMW mogłem pozwolić sobie na swobodne eksperymentowanie z nowymi możliwościami, które rozwój inteligentnych technologii otwiera przed nami w dziedzinach kształtowania przestrzeni, a także kreowania piękna.


Czym jest „Digital Grotesque III”? To doświadczenie przenikania się rzeczywistości realnej i wirtualnej, świata sztuki i technologii. Na poziomie doświadczenia mamy dwie części wystawy, które ze sobą dialogują i wynikają z siebie nawzajem: integralną, komputerowo generowaną przestrzeń (zaprojektowaną przez artystę i inteligentne algorytmy) oraz rzeźbę, będącą kontrapunktem pracy wideo (przy której także pracowała sztuczna inteligencja).

Fascynujący jest proces, który doprowadził do powstania tej wystawy. Wyjaśnia go kurator BMW Art Club. Przyszłość to sztuka Stach Szabłowski: Kiedy Hansmeyer zaczynał eksperymenty z projektami tworzonymi za pomocą algorytmów, możliwości materializacji istniejących w przestrzeni wirtualnej form były bardzo ograniczone. Postęp technologii trójwymiarowego drukowania szybko zaczął jednak doganiać wizję artysty. Ta wizja spektakularny fizyczny kształt przybrała już w roku 2010 w prezentowanym na Gwangju Biennale w Korei projekcie Subdivided Columns. Był to las wydrukowanych w 3d, arabeskowych filarów, powstałych poprzez algorytmiczne przetworzenie klasycznej kolumny doryckiej.

W „Digital Grotesque III” artysta idzie jeszcze dalej, generując już nie pojedyncze obiekty, lecz cały wirtualny świat, który zwieńczony jest architektoniczną rzeźbą, będącą ornamentalną kolumną.

Na otwarciu wystawy w Nowym Teatrze w Warszawie pojawiły się m.in. Christian Haririan – dyrektor generalny BMW Group Polska, Kacper Studencki – dyrektor marketingu BMW, Piotr Gruszczyński – wicedyrektor Nowego Teatru oraz wielu miłośników sztuki i nowych technologii, wśród nich Monika Brodka, znana ze śmiałych i korzystających w nowych trendów projektów muzycznych, aktor zespołu Nowego Teatru, Piotr Polak, modelka Joanna Poremba i fotograf Jacek Poremba wraz z 17-letnim synem Franciszkiem Porembą (który zdążył zrobić furorę na wybiegu kolekcji Gucci), Michał Borowik kolekcjoner sztuki i twórca akcji Polish Art Now, Katarzyna Janowska, jedna z najważniejszych polskich dziennikarek kulturalnych, Sebulec, gorące nazwisko polskiej sztuki współczesnej, a także oczywiście sam artysta Michael Hansmeyer i kurator wystawy Stach Szabłowski.

Podczas otwarcia podziwiać można było również najnowszy model elektrycznej limuzyny serii BMW i7, który doskonale korespondował z ideą wydarzenia, pokazując, jak sztuka swobodnie czerpie z technologii, zwracając się ku przyszłości.

Zobacz teaser wystawy i wybierz się do Nowego Teatru w Warszawie. „Digital Grotesque III” oglądać można do 22 października. Wstęp na wystawę jest wolny i dostępny dla wszystkich odwiedzających Nowy Teatr. Tym gestem BMW wpisuje się w trend jak najszerszego udostępniania kultury, silny szczególnie w post-pandemicznym świecie. Marka świadomie kreuje nową formę mecenatu kultury.

Partnerem projektu jest Nowy Teatr, a partnerem technologicznym firma EPSON.

źródło: BMW

Czytaj też: Sztuka | Kultura | Ciekawostki | Warszawa | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły