O wielkiej pływającej reklamie firmy McDonald znajdującej się przy Pałacu na Wodzie dowiedzieliśmy się dzięki Piotrowi Boulangé, który wrzucił zdjęcia z parku na swój profil na Facebooku. Reklama pojawiła się w ramach współpracy koncernu McDonald z polską projektantką Gosią Baczyńską, która zorganizowała w Łazienkach pokaz mody „Per aspera ad astra”. 

Piotr Boulangé swój wpis opatrzył krótką notą:Postępująca McDonaldyzacja Dziedzictwa Narodowego”. Trudno się nie zgodzić z komentarzem. Łazienki Królewskie to jeden z najważniejszych parków w Polsce.

Na stronie dedykowanej Łazienkom Królewskim czytamy: „Mało jest miejsc w Polsce, które tak silnie wrosły w naszą uczuciowość i wyobraźnię jak warszawskie Łazienki. Letnia rezydencja ostatniego króla Rzeczypospolitej to dla mieszkańców Warszawy najszczęśliwsze miejsce w stolicy, zaś dla turystów miejsce, które trzeba koniecznie odwiedzić. Łazienki to symboliczne dzieło Stanisława Augusta, polityka, reformatora, filozofa w koronie, wybitnego mecenasa i kolekcjonera sztuki, który przez całe swoje panowanie – od koronacji w 1764 r. do abdykacji w 1795 r.”

Zważając na wartość historyczną, a także kulturalną miejsca trudno nam zrozumieć zaistniałą sytuację. Łazienki Królewskie to miejsce nie tylko wpisane do rejestru zabytków, ale również objęte specjalną opieką ze strony stołecznego konserwatora zabytków.

Jak się okazuje Pałac na Wodzie został wynajęty pod organizowane przez koncern McDonald’s wydarzenie na cały dzień (wtorek 27.08.2019) wraz z możliwością rozłożenia pływającej reklamy. Poza samym pływającym na platformie logotypem sieci wokół Pałacu na Wodzie stanęły namioty. Skontaktowaliśmy się z biurem prasowym McDonald w celu wyjaśnienia kwestii pływającej reklamy z logotypem sieci:

Współpraca z McDonald’s jest elementem wizji artystycznej projektantki opartej na zamierzonym kontraście z ekskluzywnym charakterem kolekcji. McDonald’s to przecież ikona popkultury, marka dostępna dla wszystkich, bez względu na miejsce zamieszkania czy status społeczny, stawiająca na komfort i prostotę, zachęcająca do bycia sobą. W świecie McDonald’s niczego nie trzeba udawać. To jednocześnie jedna z najbardziej znanych i najcenniejszych marek na świecie. 

McDonald’s na całym świecie angażuje się w niecodzienne projekty modowe. Zaangażował się w pokaz najnowszej kolekcji Gosi Baczyńskiej zatytułowanej „Per aspera ad astra”, która swoje globalne premiery miała w Paryżu i Nowym Jorku.  Pokaz dla polskiej publiczności odbędzie się w niezwykłej scenerii Łazienek Królewskich obok Pałacu na Wodzie. Wybór miejsca nie był przypadkowy. To tutaj to, co elitarne, kultura wysoka, pałac królewski i jego otoczenie miesza się z kulturą popularną, watą cukrową i lodami na patyku. Te dwa światy mogą ze sobą harmonijnie współistnieć. W niezwykłym połączeniu tkwi inspiracja dla wielu artystycznych inicjatyw.”

O akcji napisał również Jan Śpiewak, kandydat w wyborach na Prezydenta Warszawy z 2018 roku. Były członek organizacji Miasto Jest Nasze tak napisał o kampanii:

zdjęcia: Piotr Boulangé / Facebook