Sopot był jednym z pierwszych polskich miast, które przyjęły uchwałę krajobrazową. Dzięki niej reklamy znikają z Sopotu odsłaniając mury, które przez lata ukryte były pod szpecącymi szyldami. Jak się zmieniło miasto dzięki uchwale krajobrazowej? Sprawdzamy razem z PogromcyReklamozy! 

Uchwałę inicjującą rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową radni Sopotu przyjęli pod koniec października 2015 r. Gotowy dokument wszedł w życie dopiero w czerwcu 2018 r. Przepisy dawały właścicielom reklam czasową furtkę, kiedy mogli oni dostosować swoje nośniki do nowych wymagań. Właściciele tych reklam, którzy nie skorzystali z tej okazji musieli liczyć się z karami finansowymi. Miasto podało tutaj przykład kary za nielegalną reklamę: 1000 zł za m kw. reklamy za 1 dzień niezgodności reklamy z uchwałą krajobrazową.

W tym miejscu należy docenić zaangażowanie sopockich urzędników, dzięki ich otwartości i konsekwencji udało się przekonać wielu właścicieli do usunięcia reklam i uniknąć wymierzania kar pieniężnych. Jak wyglądał ten proces? Podjęte przez urzędników działania skupiały się na ustalaniu właścicieli nośników reklamowych, informowaniu ich o niezgodności reklam z uchwałą oraz wspólnych rozmowach dążących do najkorzystniejszego rozwiązania kwestii. 

Warto zauważyć, że dotychczasowe sukcesy są efektem współpracy między Urzędem Miasta Sopotu a właścicielami nośników reklamowych, wspólnotami mieszkaniowymi oraz właścicielami firm – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. 

Jednak na tym sprawa się nie kończy. Udało się opanować chaos związany z banerami reklamowymi, jednak teraz urzędnicy chcą uporządkować kwestię bilbordów oraz wielu mniejszych elementów reklamy. Aby już teraz przygotować przedsiębiorców i mieszkańców do zmian miasto przygotowało „Katalog dobrych praktyk dla Sopotu”. To liczący kilkadziesiąt stron dokument, w którym wyjaśniane są procedury dotyczące umieszczania reklam w Sopocie. Katalog w sposób skrócony obrazuje zapisy uchwały krajobrazowej oraz prezentuje ogólne standardy umieszczania reklam w Sopocie. Poruszone są w nim zagadnienia mówiące m.in. o tym, w którym obszarze miasta dozwolone są dane rodzaje reklam. Katalog można pobrać klikając tutaj.


 
Warto dodać, że reklamy znikają z Sopotu, ale nie tylko. Podobne uchwały przyjęły inne polskie miasta, o których również pisaliśmy. Wśród nich są między innymi Kraków (przeczytaj TUTAJ), Poznań (przeczytaj TUTAJ), Gdańsk (przeczytaj TUTAJ). Wyjątkiem na mapie jest Warszawa, gdzie wciąż nie przyjęto uchwały. Dlaczego? Przeczytaj TUTAJ!

Czytaj też: Polska | Sopot | Metamorfoza | Miasto | Grafika | Identyfikacja wizualna

źródło: PogromcyReklamozy
zdjęcia: Google / PogromcyReklamozy