Bar Złota Kurka otwarty został w 1952 roku w budynku przy ulicy Marszałkowskiej 55/73. Trwający obecnie remont lokalu jest źródłem odkryć starych elementów dekoracyjnych, które wcześniej zostały zamalowane lub zabudowane.

O pierwszych odkryciach w lokalu pisaliśmy kilka tygodni temu. Odkryto wtedy mozaiki i płyty ceramiczne z motywami roślinnym i zwierzęcymi. Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków postanowiło sprawdzić, czy na piętrze dwupoziomowego baru również znalazły się dekoracje ceramiczne. Wykonane odkrywki wskazują, że płytki w większości zostały skute. Pozostały po nich tylko zachowane w zaprawie odciski. Jedynie kilka gładkich płytek przetrwało przy wnęce podokiennej w jednym z pomieszczeń.

Na ścianie przy schodach na piętro widoczne są ocalałe płytki zamalowane białą farbą, pod którą czytelny jest wypukły rysunek motywów zwierzęcych i roślinnych. Po zeskrobaniu farby ukazują się płytki z dekoracją charakterystyczną dla zakładu produkcyjnego w Łysiej Górze.

Na parterze w odkrywce pod gresowymi płytkami widoczny jest ciekawie opracowany fragment posadzki. Jest to lastryko w dwóch kolorach – szarym i beżowym, uzupełnione ceramiczną, czworoboczną wstawką wykonaną z kolorowych drobnych płytek, zwanych iryskami. Jak wygląda posadzka w całości dowiemy się po zdemontowaniu wszystkich gresowych płyt.

Zaskoczeniem jest kolor płytek we wnękach grzejnikowych, przysłoniętych dekoracyjnymi kratami, które znajdują się na piętrze baru. Pomalowane teraz na biało są w rzeczywistości czarne. Natomiast biała obecnie drewniana rama kraty była pierwotnie pociągnięta lakierobejcą w kolorze bliskim mahoniowemu. Sztukateryjne fasety na piętrze miały kolor ugrowy.

Bar Złota Kurka mieścił się nieprzerwanie od 1952 r. w budynku przy ul. Marszałkowskiej 55/73. Charakterystycznym elementem wystroju lokalu są znajdujące się na parterze dekoracje wykonane w 1952 r. Są to dwie ścienne mozaiki – animalistyczne kompozycje autorstwa Hanny Żuławskiej oraz ukryta do niedawna pod panelami pcv, dekoracja ścienna, wykonana z płytek ceramicznych o wymiarach 15 na 15 cm.

Pomieszczenia na prawie całej wysokości pokrywają ceramiczne kafelki, gładkie i wzorzyste przedstawiające zwierzęta i motywy roślinne. Wykonania ponad 13 tysięcy wzorzystych płytek ceramicznych podjęła się Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” z Łysej Góry (gładkie zostały najprawdopodobniej wykonane w Radomskich Zakładach Ceramiki Technicznej). Kafelki miały zdobić nie tylko Złotą Kurkę, ale inne bary MDM-u, w tym kawowy, owocowy, a także mięsny i rybny. Płytki wykonane w niecałe dwa miesiące zostały zaprojektowane przez Bolesława Książka, artystę ceramika, technologa, kierownika artystycznego spółdzielni.

Czytaj też: Ciekawostki | Warszawa | Zabytek | whiteMAD na Instagramie

Kilka tygodni wcześniej podczas remontu odkryto starą mozaikę:

 

źródło: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków