Restauracja Opasły Tom w Warszawie z wnętrzami od BUCK.STUDIO

Restauracja Opasły Tom została otwarta w Warszawie kilka miesięcy temu. Jego wnętrze zaprojektowali architekci z pracowni BUCK.STUDIO. To ci sami architekci, którzy odpowiadają za wnętrze restauracji Campo. Ta ostatnia zdobyła nagrodę za najlepszy projekt wnętrz restauracji na świcie (pisaliśmy o niej tutaj). Czy nowa realizacja w Warszawie powtórzy ten sukces?

O nagrodzonej restauracji Campo pisaliśmy tutaj. Nowa realizacja architektów z BUCK.STUDIO to restauracja Opasły Tom, która znajduje się przy ul. Wierzbowej 9 w Warszawie. Architekci chcieli, aby goście restauracji doświadczyli nie tylko wyjątkowych smaków, ale także cieszyli oczy przebywając w malowniczej scenerii kolorów, płaszczyzn i faktur. Lokal ma ponad 260 m kw. powierzchni i specjalizuje się we współczesnej kuchni polskiej. Restauracja ma dwa poziomy, architekci wydzielili tutaj strefy w zależności od potrzeb, dlatego powstały przestrzenie do jedzenia posiłków, bar z czytelnią i winoteka.

Ze względu na nieoczywisty układ funkcjonalny największym wyzwaniem aranżacji wnętrz było znalezienie rozwiązania, które połączyłoby wszystkie pomieszczenia i scaliło projekt w charakterystyczną całość i unikalne doświadczenie estetyczne – wyjaśniają autorzy projektu.

Jako element scalający – swoisty wspólny mianownik projektu – zastosowano paletę głębokich, inspirowanych naturą, nasyconych barw – koralowej, szałwiowej, miodowej i atramentowej, które definiują poszczególne pomieszczenia. Wrażenie spójności potęguje oryginalny sposób wykończenia ścian, które zostały obłożone blachą falistą pokrytą aksamitem. Daje to efekt miękko falujących powierzchni. To współczesne, minimalistyczne rozwiązanie, poza niezwykłym efektem estetycznym, zapewnia także znakomitą akustykę pomieszczeń i stanowi kontrastowe tło dla elementów umeblowania i wyposażenia restauracji wykończonych szlachetną – nawiązującą do mebli w stylu art deco – czeczotą topolową oraz naturalnym, niepolerowanym, surowym, marmurem. 

Poza wyrazistą paletą kolorystyczną i falującymi, aksamitnymi ścianami, elementem wyróżniającym projekt jest oryginalny system oświetlenia bazujący na lampach, w których kompozycje z ręcznie wykonanych szklanych kloszy o różnych kształtach, zostały zaprojektowane by współgrać ze skalą oraz funkcją poszczególnych pomieszczeń.

Układ funkcjonalny restauracji został rozplanowany tak, aby górny poziom, widoczny z ulicy przez sporej wielkości okna miał bardziej elegancki charakter, dolny poziom stał się bardziej kameralny i panuje w nim swobodniejsza atmosfera, dobra do mniej formalnych spotkań.

Na parterze restauracji mieści się reprezentacyjna sala z widokiem na historyczne budynki Warszawy. W tej części wzrok przyciąga posadzka terazzo w geometryczny wzór. Na górnym poziomie znajduje też sekretny pokój zwany ‚oazą’. Wykończona w całości, niczym szkatułka, czeczotą i oryginalną tkaniną w kwiecisty wzór w stylu art noveau mieści tylko jeden stolik. Swoją nazwą i odrębnym stylem wykończenia wnętrz ‚oaza’ nawiązuje do historii budynku, w którym mieściła się niegdyś słynna przedwojenna restauracja z dansingiem i kabaretem. 

Na niższym, bardziej kameralnym poziomie bije serce restauracji czyli półotwarta kuchnia, w której przygotowywane są współczesne, autorskie interpretacje polskich dań. Również w tej części architekci zaprojektowali piwniczkę z winami oraz trzy sale, z których każda nieco się różni. Miodowa, w której można podglądać pracę kucharzy, atramentowa, idealna na degustację win oraz szałwowia, tzw. “private dining”.

Uzupełnieniem projektu wnętrza jest identyfikacja wizualna, której charakterystycznym motywem jest nawiązujący do nazwy restauracji deseń przywołujący na myśl ułożone na półce tomy książek.

zdjęcia: PION Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki