Na taki widok mieszkańcy czekali długie lata. Podróżni korzystający z dworca kolejowego w Legnicy wreszcie mogą cieszyć się odnowioną halą oraz peronami.
Dworzec kolejowy w Legnicy jest drugim co do wielkości na Dolnym Śląsku. Wyprzedza go tylko Wrocław. Jeszcze niedawno hala peronowa była zabrudzona, zniszczona, a jakość peronów pozostawiała wiele do życzenia. Spółka PKP PLK zakończyła wartą 60 mln zł inwestycję, dzięki której odnowiono infrastrukturę i przystosowano do obsługi osób z niepełnosprawnościami.
Hala dworca w Legnicy robi wrażenie. To stalowa konstrukcja o rozpiętości około 46 m. Jej kształt nawiązuje do hali dworca w Hamburgu. Dziś jest jedną z trzech historycznych hal peronowych w Polsce. Podobne mają tylko Wrocław Główny oraz Bytom. Hala została wpisana do rejestru zabytków w 1987 r.
Hala jest większa niż boisko do piłki nożnej. W sumie długość hali wynosi 120 m, szerokość 60 m, a wysokość – 20 m. Podczas prac konstrukcja została wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Co ważne, udało się odtworzyć dwa dawne przeszklenia w dachu. Świetliki sprawiają, że na perony dociera teraz więcej dziennego światła. Zmiany nastąpiły też w przejściu podziemnym. Kolejarze wymienili posadzki i ceramiczne płytki na ścianach. Zamontowano tam nowe oświetlenie i gabloty informacyjne.
Hala PRZED metamorfozą:
Kolejarze poinformowali, że 9 czerwca oddano do obsługi peron numer 4., co znaczy, że podróżni mogą już w pełni korzystać z obiektu. Nowością na peronach są cztery windy. Przebudowane perony numer 3 oraz 4 są teraz wyższe, dzięki czemu wchodzenie i opuszczanie pociągów jest łatwiejsze. Perony zyskały też nowe oświetlenie.
Na stacji Legnica prace prowadziliśmy pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Ustalane były nie tylko rodzaje materiałów, ale także sposób ich montowania. Sprawdzano oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali. Niecodzienny charakter stacji podkreślają również odnowione żurawie wodne i dawne posterunki dyżurnych ruchu. Historyczny charakter obiektu, brak pełnej dokumentacji oraz konieczność wzmacniania konstrukcji wymagały dodatkowych działań zarówno w zakresie czasowym, merytorycznym i finansowym – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Projekt przebudowy peronów i hali został sfinansowany z budżetu państwa.
źródło: PKP PLK
zdjęcia współczesne: M. Pabiańska
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Architektura w Polsce | Szkło | Metal | whiteMAD na Instagramie
Perony w 2020 r.:
Hala peronowa PO przebudowie: