Kolejarze zakończyli przebudowę peronów dworca kolejowego w Białymstoku. Podróżni zyskali zadaszenie nad peronami, a w tunelu zamontowano schody ruchome i windy. To wielka zmiana bo wcześniej podróżni musieli czekać na odjazd pociągów bez osłony przed deszczem.
Dotychczasowe perony dworca w Białymstoku były niskie, co utrudniało wchodzenie i wychodzenie z wagonów. Również komunikacja pozostawiała wiele do życzenia – musieli korzystać z przejścia w poziomie szyn. Teraz taki stan przechodzi do historii.
Przebudowany dworzec kolejowy oferuje teraz cztery perony z siedmioma krawędziami. Nad peronami 1-3 zbudowano częściowo przeszkloną wiatę, która chroni przed deszczem i śniegiem. Osobne zadaszenie pojawiło się na peronie nr 4.
Zadaszenia projektowaliśmy zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych – swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca – informują kolejarze.
Na podwyższonych peronach zamontowano nowe ławki i oświetlenie. O aktualnych godzinach odjazdu pociągów informują teraz tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Kolejną nowością jest tunel. Liczy on 70 m długości i zastąpił stare, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami.
Tak perony wyglądały jeszcze w 2020 r.:

Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowaliśmy w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6 – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Białystok jest też ostatnią dużą stacją w Polsce, która doczekała się Lokalnego Centrum Sterowania ruchem kolejowym. Wcześniej obsługa odbywała się przy urządzeń mechanicznych, zupełnie jak dziesiątki lat temu.
Wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok planujemy zakończyć w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.
źródło: PKP PLK
Czytaj też: Białystok | Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Miasto | whiteMAD na Instagramie