Linia Średnicowa w Warszawie zostanie zmodernizowana. Pracami ma zostać objęty odcinek od Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej. Inwestycję realizuje PKP PLK. Przetarg na opracowanie projektu rozstrzygnięto już w kwietniu 2017 r. Zwyciężyła wtedy koncepcja zaproponowana przez konsorcjum Toprojekt oraz pracownię Kuryłowicz & Associates.

Co się zmieni? Wzrośnie komfort podróżowania. W ramach przebudowy nie tylko wyremontowane lub przebudowane zostaną przystanki miejskiej kolejki, ale także infrastruktura torowa. Wzrośnie przepustowość z 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par.

Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia zostaną podwyższone, kompleksowo wyposażone i zadaszone. Przejście podziemne zostanie wydłużone, poszerzone, powstaną miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. Na perony będą prowadziły windy i schody ruchome. Sprawniejszą podróż zapewni nowy system informacji pasażerskiej, który poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Przebudowa torów umożliwi stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. umożliwi budowę przez miasto stołeczne Warszawa tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia, co ma zwiększyć multimodalność.

Rewolucję czeka też stacja Warszawa Ochota. Z części naziemnej zniknąć miałyby budki z jedzeniem, a w ich miejscu powstałby plac.

Warszawa Śródmieście zostanie przebudowana, będzie mogła przejechać przez nią większa liczba pociągów. Wybudowane zostaną dwa dwukrawędziowe perony. Pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Romana Dmowskiego powstanie przejście podziemne ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej. PLK stworzą możliwość przedłużenia łącznika bezpośrednio na stację metra. Dodatkowo przy współpracy z urzędem miasta perony WKD będą mogły być przesunięte na dworzec Warszawa Śródmieście. Takie rozwiązanie umożliwiłoby korzystniejszy układ komunikacyjny w ścisłym centrum.

W ramach prac projektowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozważają budowę nowego przystanku kolejowego przy rondzie de Gaulle. Nowe perony pod rondem utworzyłyby całkowicie nowy węzeł przesiadkowy w centrum miasta, czego jeszcze nie było. Kolej krzyżowałaby się z tramwajami i autobusami. Bliżej byłoby także do metra. Kolejarze rozważają też budowę drugiego nowego przystanku, który znajdowałby się bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego. Umożliwiłby lepszą komunikację dla mieszkańców warszawskiego Powiśla.

Dodatkowo kolejarze chcą, by Most Średnicowy przez Wisłę odzyskał swój przedwojenny wygląd. Proponują tutaj likwidację kratownicowej konstrukcji i zastąpienie jej przęsłami z łukami. W ten sposób most wyglądały tak, jak zaprojektował go w 1921 r. Architekt Aleksander Pstrokoński.

Stacja Warszawa Wschodnia zostanie w całości przykryta nowym zadaszeniem. Polepszy się obsługa pasażerów – perony zostaną przebudowane oraz zamontowane zostaną schody ruchome. Miasto będzie miało możliwość budowy tunelu tramwajowo samochodowego w ramach własnej inwestycji pod torami kolejowymi.

Projekt ubiega się o współfinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.