Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia budowany jest przez firmę Budimex. Postęp prac rok od ich rozpoczęcia oceniany jest na 30 procent.

Obecnie budowane są elementy konstrukcyjne na poziomie minus dwa dworca podziemnego pod stacją Warszawa Zachodnia. Konstruowane są perony: 6, 7 i 8. Jednocześnie budowana jest infrastruktura – Budimex zbudował już prawie 30 nowych rozjazdów kolejowych.

Największym wyzwaniem budowlanym w tej chwili jest wielobranżowość prowadzonych prac i wykonywanie prac w bezpośrednio w sąsiedztwie prowadzonego ruchu kolejowego – mówi Jakub Konkiewicz – Dyrektor Kontraktu Budimex.

Trwają także prace wykończeniowe na konstrukcji zadaszania stacji. Strop zadaszenia jest już pokryty docelowymi panelami i ma docelowe oświetlenie LED, zasilane m.in z paneli fotowoltaicznych.

W tej chwili rozpoczynamy wznoszenie konstrukcji budynku dworcowego od strony Woli. Wylane są już jego fundamenty, rozpoczynamy konstruowanie elementów nośnych budynku – dodaje Jakub Konkiewicz.

Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat – przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. – nowego dodatkowego peronu od strony Woli.
Warszawa Zachodnia

Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.

Ułożonych zostało 29 rozjazdów oraz 3,5 km nowych torów. Powstają słupy i bramki nowej sieci trakcyjnej. Budowane jest przejście podziemne między peronem na linii obwodowej do peronów 6, 7, 8. Po usunięciu gruntu, rozpoczęło się wylewanie betonowej posadzki. Rozpoczęto wyposażanie budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w urządzenia sterowania ruchem kolejowym, komputery i niezbędną do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów elektronikę.

Na budowie pracuje pół tysiące osób i zaangażowanych jest około 70 firm podwykonawczych. Prace mają zakończyć się w 2023 roku. Projekt koncepcyjny przebudowy dworca przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Więcej o ich projekcie pisaliśmy TUTAJ.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Warszawa | Ciekawostki | Kolej | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP PLK, Budimex S.A.