Rośnie most pieszo-rowerowy nad Wisłą w Warszawie. Wieści z budowy

W Warszawie trwa budowa nowej przeprawy łączącej dwa brzegi Wisły. Most pieszo-rowerowy powstaje według projektu pracowni Schuessler Plan. Kładka umożliwi spacer i przejażdżkę rowerem z atrakcyjnym widokiem na centrum. Właśnie zakończyły się prace związane z budową podpór. Jak będzie wyglądać cała konstrukcja? Popatrzcie.

Podpory na obu brzegach Wisły są już gotowe. Jako pierwsze w całości wykonanych zostało pięć podpór lądowych. Oznaczone symbolami P1, P1a, P5, P6 i P7 konstrukcje (dwie pierwsze na Bulwarach Wiślanych, pozostałe na praskim brzegu Wisły) stoją gotowe już od końca wakacji, a jesienią wykonawca zaczął montaż tych ulokowanych na Wiśle. W sobotę, 10 grudnia, zakończyły się prace przy dwóch ostatnich podporach rzecznych. Do ich zbrojenia wykorzystano łącznie 31 ton stali, które pokryto 309 metrami sześciennymi betonu. Tym samym zakończone zostały wszystkie prace zaplanowane na 2022 r.

Budowniczym pozostanie już tylko demontaż szalunku (deskowania) obu podpór. Nastąpi to tuż przed świętami, bo do tego czasu beton musi odpowiednio związać. Ich filary są najłatwiejsze do dostrzeżenia przez mieszkańców poruszających się w pobliżu budowy. Po stronie praskiej zakończyło się także betonowanie muru oporowego przy podporze P7. Kiedy beton odpowiednio zwiąże, nastąpi zaizolowanie długiego na 133 m muru i częściowe przykrycie go ziemią (tzw. zasypką inżynierską).

Prace będą realizowane także w okresie zimowym. Na budowie pracuje każdego dnia ponad 40 jednostek sprzętowych. Prace wykonywane są z poziomu wody i lądu. Wszystkie podpory powinny być gotowe do końca roku. Prace w 2023 r. będą wiązały się już z montażem konstrukcji stalowej (ustroju nośnego mostu), a  w dalszej kolejności z robotami wykończeniowymi, czyli m.in. układaniem nawierzchnio-izolacji przeprawy oraz montażem elementów wyposażenia mostu, m.in. balustrad, ławek, kamer i oświetlenia.

Kończymy ważny etap prac budowlanych, wszystkie konstrukcje żelbetowe mostu już stoją. Budowę przeprawy, która połączy Pragę z centrum miasta, skomplikowała nieco wojna w Ukrainie, ponieważ nastąpiło opóźnienie w łańcuchu dostaw stali. Wszystkie przeszkody udało się pokonać i jeszcze zimą, jak pozwolą warunki atmosferyczne, przygotujemy konstrukcję stalową mostu. Rozstrzygnięty został również przetarg na projekt ulicy Okrzei. Chcemy, by z mostu, w kolejnych latach, można było przejść do Ząbkowskiej, a po drugiej stronie Wisły – na Krakowskie Przedmieście – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.


Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Będzie liczył 452 metry długości, dzięki czemu stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Jednopoziomowy most wesprze siedem podpór z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli się na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.

Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy). Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Koncepcja architektoniczna mostu pieszo-rowerowego została wybrana w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 r. i rozstrzygnięta we wrześniu 2017 r. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, która wcześniej zaprojektowała m.in. most im. Marii Skłodowskiej-Curie. Przeprawa, która wpisuje się w koncepcję Nowego Centrum Warszawy, ma być gotowa wiosną 2024 r.

źródło: Budimex, UM Warszawa

Czytaj też: Warszawa | Meble miejskie | Urbanistyka | Most | Ciekawostki | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie 

 

Wizualizacje nowego mostu:

 

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły