Galeria Wiktora Emanuela w Mediolanie, fot. Spens03, wikimedia.org, licencja CC 3.0

Różne oblicza sztuki według Campari. Kultowe plakaty to dopiero początek

Historia tej marki jest przykładem tego, jak wielką rolę dla rozwoju przedsiębiorstwa może odgrywać sztuka. Campari już od początku istnienia korzysta z twórczych osiągnięć artystów, pokazując, że oryginalne dzieła powstają z połączenia talentu, odwagi i pasji. Zestawienie tych elementów pozwoliło stworzyć napój, który ma mnóstwo fanów w różnych zakątkach świata.

Historia marki Campari sięga 1860 roku, kiedy lokalny przedsiębiorca Gaspare Campari postanowił rozpocząć produkcję alkoholu w mieście Novara. Początkowo pracował w swojej maleńkiej manufakturze. Eksperymentował próbując stworzyć idealny napój. Kilka lat później, już w 1862 roku przeprowadził się do Mediolanu, gdzie otworzył “Caffe Campari”. To kultowe miejsce dało początek trunkowi, którego sława obiegła cały świat. Co ciekawe, początkowo napój nosił inną nazwę – Bitter all’uso d’Hollanda, co można tłumaczyć jako “bitter na wzór holenderski”. Dopiero w 1967 roku Gaspare Campari postanowił umieścić swoje nazwisko na etykietach.

Już od początków działalności ogromne znaczenie dla rozwoju Campari miała sztuka. Wszak Mediolan od wieków uchodzi za niezwykle ważny ośrodek kultury i sztuki ze słynnymi teatrami i operą na czele. Po śmierci założyciela stery firmy przejął jego syn Davide Campari. Spadkobierca lubił obcować z artystami, którym zlecał wykonywanie obrazów i instalacji. Większość z nich można do dziś oglądać w historycznej fabryce w Sesto San Giovanni, gdzie zostały zebrane w formie ekspozycji.

Ciekawa była współpraca z Fortunato Depero, przedstawicielem włoskiego futuryzmu. Davide Campari zlecił artyście zaprojektowanie butelki do opracowanego w 1932 r. pierwszego na świecie napoju RTD – Campari Soda. Szklane naczynie swym kształtem przypomina stożek lub rakietę. Opracowanie tak odważnego jak na tamte czasy kształtu było świadomym zabiegiem. Davide Campari chciał w ten sposób podkreślić, że nawet zwykła butelka może być sztuką. Co ciekawe, butelka była pozbawiona etykiety – klient miał skupiać się na charakterystycznej barwie napoju. Taki kształt miał też inny, bardziej praktyczny atut – stożkowata forma sprawiła, że do jednego pudełka mieściły się nie 24 butelki, ale aż 48. To pozwoliło na transport większymi partiami.

Butelkę w 1932 r. zaprojektował Fortunato Depero

Z biegiem lat włoski napój był coraz bardziej popularny. W 1915 roku Davide Campari otworzył bar Camparino w Galerii Wiktora Emanuela II w Mediolanie – jednym z najstarszych centrów handlowych świata. Bar w tym miejscu cały czas działa i cieszy się ogromną popularnością. Jego zdjęcie publikujemy pod artykułem.

W rozwoju marki pomogła współpraca ze znanymi artystami. Leonetto Cappiello, Bruno Munari czy Fortunato Depero to tylko kilka nazwisk twórców popularnych plakatów. Ich charakterystyczne, kolorowe grafiki przedstawiały styl życia, do którego ówcześni Włosi chcieli dążyć. Należy pamiętać, że Włochy w pierwszej połowie XX wieku mierzyli się z wieloma problemami, podobnie jak inne kraje dotknięte I i II wojną światową. W 1947 r. Carlo “Fisa” Fisanotti zaprojektował plakat, który przedstawiał butelkę owiniętą w kawałek papieru. W ten sposób nawiązał do sposobu pakowania alkoholu sprzedawanego w sklepach. Na jego plakacie butelka nie była jednak szczelnie zasłonięta – odsłaniała fragment nazwy Campari. W ten sposób artysta przedstawił “okno” dla ludzi na całym świecie, które symbolizowało nadzieję na lepsze jutro.

Autorem plakatu z 1926 r. jest Fortunato Depero. Można go podziwiać w zbiorach MoMA w Nowym Jorku

Z biegiem lat plakatów powstało tak dużo, że dziś wystawiane są jako eksponaty w muzeach. Jednak w historii marki sztuka objawiała się nie tylko w graficznej formie. Dla Davide Campariego sztuką było też tworzenie drinków. Dlatego na drugim piętrze jego domu do dziś działa szkoła barmańska – Campari Academy. Artyzm w wydaniu Campari przejawia się w sztuce barmańskiej, która jest rodzajem ekspresji, pobudzającej wszystkie zmysły, inspiruje do odkrywania własnych preferencji i nowych doświadczeń. Niezwykle bogata historia marki oraz jej kultowych koktajli zostały opisane w książce „Akademia Campari. Siła Pasji” – autorstwa Alicji Myśliwiec i Rafała Nawrota, Brand Ambasadora marki Campari. W publikacji znaleźć można najciekawsze fragmenty historii marki oraz opowieści związane z konkursem barmańskim „Akademia Campari Red Hands”, w którym polscy barmani odnieśli niemałe sukcesy. Laureatem ostatniej edycji konkursu został Dawid Pytkowski. Jury było zachwycone koktajlami „Solaris” oraz „Cafe Campari”, które samodzielnie opracował.

Chcących poznać bliżej markę Campari, zapraszamy do koktajl barów serwujących koktajle na bazie tego trunku zlokalizowanych w całej Polsce, których lista znajduje się poniżej:

Warszawa: El Koktel, Cafe Zaremba, Bibenda, Lupo Pasta Fresca

Gdańsk: Winston Bar, Mała Sztuka

Wrocław: Rusty Rat

Kraków: The Trust, Mercy Brown

Poznań: Mokra Włoszka, Miejscówka, Iluzja

Szczecin: 17 Schodów Cocktail Bar

źródło: materiały prasowe

Czytaj też: Ciekawostki | SztukaHistoria | Grafika | whiteMAD na Instagramie

Artykuł przygotowałem we współpracy z marką Campari.