Ruszą przejazdy Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi. To atrakcja regionu

Przejazdy Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi ruszą jeszcze w tym miesiącu. Połączenia będą uruchomione dzięki Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. PKP PLK S.A. pomaga organizacji, przekazując szyny i elementy do naprawy torowisk na trasie.

PKP PLK S.A. poinformowała o przekazaniu 435 tys. zł darowizny, dzięki czemu będzie można realizować przejazdy w tym sezonie. Kolej wąskotorowa jest wyjątkową atrakcją regionu. Składy prowadzone są m.in. parowozem na ponad dwudziestokilometrowej trasie między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim, zapewniając dogodny transport między centrami górnośląskich miast, zabytkową Kopalnią Srebra wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, rezerwatem przyrody Segiet czy Zalewem Chechło-Nakło. Szyny, uzyskane podczas wymiany torów, będą wykorzystane na trasie kolei wąskotorowej pod zarządem Stowarzyszenia.

Przekazane przez PLK szyny pozwolą na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. W ciągu roku koleją podróżuje ponad 21 000 osób. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne. Rozpoczęcie prac planowane jest w kwietniu. Będą prowadzone najpierw w Tarnowskich Górach, a następnie na terenie Bytomia, w dzielnicach Sucha Góra i Stroszek-Dąbrowa Miejska.

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem kolejowym, jest operatorem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych od 2003 r. To najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie, uruchomiona w połowie XIX wieku. Pierwotnie służyła głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Połączenie na trasie Bytom – Tarnowskie Góry – Bytom realizowane będzie przy pomocy parowozu “Ryś”. Parowóz ten wyprodukowany został w 1950 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie i przez 20 lat pracował w Zakładach Cynkowych „Szopienice” w Katowicach. W roku 2019 trafił do parowozowni Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, a następnie do warsztatów Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, gdzie po 50 latach od wycofania ze służby przywrócono go do pełnej sprawności. Szczęśliwcy mogli zobaczyć parowóz na szlaku już od grudnia 2021 przy okazji jazd próbnych i szkolenia personelu a także podczas 30 Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Od kwietnia każdy chętny będzie mógł nie tylko go obejrzeć z daleka, ale przejechać się prowadzonym przez niego pociągiem! To nie lada gratka. W całej Polsce czynnych jest zaledwie 13 wąskotorowych lokomotyw parowych, a ostatnie takie maszyny zakończyły pracę na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych ponad 30 lat temu.


Naprawę przeprowadzono dzięki finansowemu zaangażowaniu Gminy Bytom, Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Fundacji Orlen, górnośląskich przedsiębiorców i ponad dwustu indywidualnych darczyńców z całej Polski.

Wiosenne pociągi parowe będą kursowały 10, 24 i 30 kwietnia, 1 i 3 maja, a następnie w każdą sobotę i niedzielę do końca maja. Odjazdy ze stacji Bytom Wąskotorowy (tzw. 5 peron dworca w Bytomiu) o godzinie 9:30, 13:30 i 16:30, a z Tarnowskich Gór o godzinie 11:00 i 15:00. Na chętnych do zwiedzenia stacji Bytom Karb Wąskotorowy o 12:00 i 15:00 będzie czekał przewodnik, który opowie o historii kolei wąskotorowej oraz zgromadzonych na stacji eksponatach. Będzie można też zwiedzić nastawnię oraz Izbę Tradycji a także spróbować swoich sił podczas przejażdżki drezyną ręczną. Szczegółowy rozkład jazdy i cennik można znaleźć na stronie http://sgkw.eu.

Czytaj też: Ciekawostki | Kolej | Podróże | Architektura PRL | whiteMAD na Instagramie

fot. Łukasz Gomoluch, źródło: Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, PKP PLK S.A.