Dworzec kolejowy w Wolsztynie został otwarty po przebudowie. Powstała nowoczesna przestrzeń łącząca kolej z komunikacją autobusową. Projekt przygotował zespół PL.architekci: Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka-Bajon i Bartosz Stanek.

Oryginalną bryłę budynku z 1957 roku zaprojektował architekt Kazimierz Serowski. Przez lata nieremontowany obiekt został mocno zniszczony. Widać to na archiwalnych zdjęciach niżej. Projekt przebudowy budynku opracowano w 2018 roku. Realizacja rozpoczęła się w 2019.

Zadaniem architektów było uporządkowanie przestrzeni wokół ulicy Dworcowej poprzez nadanie jej silnego wyrazu przestrzennego w postaci Zintegrowanego Węzła Komunikacyjnego. Wokół budynku dworca przez lata pojawiła się dość chaotyczna współczesna zabudowa. Architekci chcieli wizualnie uspokoić przestrzeń i sprawić, że przebywanie w niej będzie przyjemne.

Cały koncept nowego węzła komunikacyjnego opiera się na bardzo silnym kontraście i kontekście: istniejącego modernistycznego dworca, nawiązań do historii w postaci parowozów i czynnej parowozowni (genius loci – tożsamość miasta) oraz nowoczesną, ekspresyjną linią zadaszeń i nowoczesnych elementów małej architektury – opisują architekci.

Historia przeplata się tutaj ze współczesnością. Nowoczesna forma kolorem nawiązuje do tradycyjnego malowania parowozów – nowa zabudowa utrzymana jest w kolorystyce czarno-czerwonej i została wykonana ze stali.

Cały kompleks spinają charakterystyczne zadaszenia, które okalają niemal cały budynek. To zadaszenia peronu kolejowego i autobusowego, daszki nad wejściem do budynku i wiaty dla rowerów i taksówek.

Całe założenie zastało tak zaprojektowane, by nie przytłaczało skalą. Jest dopasowane do skali miasta i zabudowy sąsiedniej. Wiaty zaprojektowano na rożnych poziomach przez co nie dominują – zwłaszcza od strony ul. Dworcowej – i płynnie przechodzą w ulicę – dodaje zespół PL.architekci.

Pasażerowie otwartego dworca mogą korzystać z przestrzeni wolnej od barier architektonicznych. Aby ułatwić komunikację otwarto istniejący budynek dworca (jego wyższą część) w osi wschód – zachód i połączono go z holem głównym budynku. Różnice wysokości uwzględniono projektując nową klatkę schodową oraz montując windę.

Różnice wysokości w ciekawy sposób wyeliminowano na zewnątrz – zaprojektowano tam rampy poprzecinane schodami, dzięki czemu korzystać z nich mogą osoby z niepełnosprawnościami. Takie rozwiązanie docenią też podróżni z walizkami na kółkach. W ten sposób powstały też miejsca do odpoczynku – na schodkach można usiąść i spokojnie poczekać na odjazd pociągu.

Od strony ul. 5 stycznia zaprojektowano przed dworcem ogólnodostępny placu dworcowy z zegarem w postaci dominanty przestrzennej. To tu zlokalizowano w ramach kolejnego zadaszenia całodobową toaletę i parking rowerowy. Wśród ławek i donic z drzewami zaprojektowano miejsce na tablice informacyjne.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Renowacja | Zabytek | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

fot. Nate Cook, źródło: PL.architekci