Koleje węgierskie wybrały projekt przebudowy dworca kolejowego Budapest Nyugati. Konkurs wygrała brytyjska pracownia architektoniczna Grimshaw Architects, która ma na swoim koncie już podobne realizacje między innymi w Londynie, Nowym Jorku i Los Angeles.
Dworzec kolejowy Budapest Nyugati (Budapeszt Zachodni) jest największym dworcem na Węgrzech. Zbudowano go w latach 1874-1877 jako dworzec czołowy przez firmę „Eiffel & Cie” inżyniera Gustawa Eiffla. W ramach przebudowy zachowana zostanie historyczna tkanka, ale perony zostaną częściowo schowane pod ziemią.
Dworzec składa się z historycznej hali. Największe prace budowlane będą się odbywać tuż za nią. Powstanie tam nowa hala z sześcioma podziemnymi torami i trzynastoma naziemnymi. Dzięki przebudowie zwiększy się przepustowość stacji. Architekci zaproponowali budowę nowoczesnego węzła, który w jednym miejscu skupi komunikację międzynarodową, krajową i miejską. Pasażerowie będą mogli wygodnie przesiąść się do wagonów metra.
W sumie przebudowany dworzec Budapest Nyugati będzie miał trzy kondygnacje. Na najniższej znajdą się perony umieszczone czołowo. Węgrzy jednak chcą zostawić sobie możliwość przebicia w przyszłości tunelu pod Dunajem i połączenia peronów z dworcem Budapest Déli.
Projekt przewiduje też zazielenienie terenu wokół dworca. Plan zakłada, że powstanie tam park z przestrzenią do rekreacji. Zielona strefa będzie mieć aż 23,5 ha.
Architekci z biura Grimshaw Architects mają duże doświadczenie w projektowaniu obiektów kolejowych. Działali między innymi przy renowacji dworca London Bridge, z którego rocznie korzysta 90 mln pasażerów. Kolejnym ważnym obiektem jest projekt węzła Fulton Center będącego częścią metra w Nowym Jorku.
Czytaj też: Ciekawostki | Węgry | Dworzec kolejowy | Kolej | whiteMAD na Instagramie
Tak dworzec wygląda obecnie. Wizualizacje zmian znajdziecie niżej:
źródło: Grimshaw Architects