Schowają go pod ziemię. Dworzec kolejowy Budapest Nyugati zostanie przebudowany

Koleje węgierskie wybrały projekt przebudowy dworca kolejowego Budapest Nyugati. Konkurs wygrała brytyjska pracownia architektoniczna Grimshaw Architects, która ma na swoim koncie już podobne realizacje między innymi w Londynie, Nowym Jorku i Los Angeles.

Dworzec kolejowy Budapest Nyugati (Budapeszt Zachodni) jest największym dworcem na Węgrzech. Zbudowano go w latach 1874-1877 jako dworzec czołowy przez firmę „Eiffel & Cie” inżyniera Gustawa Eiffla. W ramach przebudowy zachowana zostanie historyczna tkanka, ale perony zostaną częściowo schowane pod ziemią.

Dworzec składa się z historycznej hali. Największe prace budowlane będą się odbywać tuż za nią. Powstanie tam nowa hala z sześcioma podziemnymi torami i trzynastoma naziemnymi. Dzięki przebudowie zwiększy się przepustowość stacji. Architekci zaproponowali budowę nowoczesnego węzła, który w jednym miejscu skupi komunikację międzynarodową, krajową i miejską. Pasażerowie będą mogli wygodnie przesiąść się do wagonów metra.

W sumie przebudowany dworzec Budapest Nyugati będzie miał trzy kondygnacje. Na najniższej znajdą się perony umieszczone czołowo. Węgrzy jednak chcą zostawić sobie możliwość przebicia w przyszłości tunelu pod Dunajem i połączenia peronów z dworcem Budapest Déli.


Projekt przewiduje też zazielenienie terenu wokół dworca. Plan zakłada, że powstanie tam park z przestrzenią do rekreacji. Zielona strefa będzie mieć aż 23,5 ha.

Architekci z biura Grimshaw Architects mają duże doświadczenie w projektowaniu obiektów kolejowych. Działali między innymi przy renowacji dworca London Bridge, z którego rocznie korzysta 90 mln pasażerów. Kolejnym ważnym obiektem jest projekt węzła Fulton Center będącego częścią metra w Nowym Jorku.

Czytaj też: Ciekawostki | Węgry | Dworzec kolejowy | Kolej | whiteMAD na Instagramie

Tak dworzec wygląda obecnie. Wizualizacje zmian znajdziecie niżej:

fot. Markv, wikimedia.org, licencja CC 3.0
fot. Andreas Poeschek, wikimedia.org, licencja CC 2.0

źródło: Grimshaw Architects