Słynne schody przy dworcu głównym w Krakowie nareszcie działają

To chyba najsłynniejsze schody w Polsce. W Internecie znajdziemy setki artykułów na ich temat. Schody przy Dworcu Głównym w Krakowie po latach przerw w działaniu wreszcie zostały naprawione i uruchomione.

Pierwotne schody zostały zamontowane w tym miejscu w 2008 r. w ramach budowy Małopolskiego Dworca Autobusowego (MDA Kraków). Od tego momentu psuły się średnio kilka razy w roku. Wymagały ciągłych napraw, co było kosztownym procesem. Dla pasażerów trudniejsze były te dni, kiedy ciężki bagaż musieli przenosić korzystając z tych tradycyjnych. Schody w tym miejscu mają kluczowe znaczenie, bo pełnią funkcję łącznika między dworcem autobusowym a kolejowym.

Tylko do 2018 r. liczne naprawy schodów kosztowały miasto ponad 360 tys. zł. Schody ulegały awarii z powodu korozji elementów konstrukcyjnych. Negatywny wpływ na ich działanie miały deszcz i śnieg. Pojawia się pytanie, dlaczego już od początku schody nie były zadaszone? Refleksja w tej kwestii nadeszła dopiero teraz, a nowe schody zyskały szczelne zadaszenie i oświetlenie.


W 2023 r. Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił przetarg na przebudowę konstrukcji i wykonanie zadaszenia, o zakończeniu prac Zarząd Dróg Miasta Krakowa poinformował w poniedziałek 16 września 2024., dla pasażerów zostały uruchomione tego dnia o godzinie 18. Na sprawnie działające schody mieszkańcy Krakowa czekali więc sześć lat (od ich unieruchomienia w 2018 r.). Dla porównania – najwyższy wieżowiec świata Burj Khalifa w Dubaju wybudowano w niecałe pięć lat…

O schodach w Krakowie pisaliśmy już w 2022 r., tak wtedy wyglądały:

Ruchome schody w Krakowie
fot. Wataha

Budowa zadaszenia oraz nowych schodów pochłonęła ponad 4 mln zł. Schody marki Otis zostały wyprodukowane w Chinach i mają pięć lat gwarancji. Zadaszenie i boczne ściany mają zabezpieczać schody przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych. Zadaszenie wykonane zostało ze szkła i umieszczone na stalowej konstrukcji. Nowe schody wyposażono w podgrzewane poręcze oraz funkcję pełzania, która ma zmniejszyć ryzyko awarii jesienią i zimą.

źródło: Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Czytaj też: Kraków | Miasto | Dworzec kolejowy | Archialert | Polecane | whiteMAD na Instagramie