Walka z reklamami w Sopocie nabrała rozpędu dzięki uchwale krajobrazowej. W ciągu ostatnich miesięcy z ulic zniknęło kilkadziesiąt nielegalnych reklam, a prawdziwą rewolucję przeszła al. Niepodległości, z której kilka dni temu usunięto ostatni ogromny baner.

Uchwałę inicjującą rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową radni Sopotu przyjęli pod koniec października 2015 r. Gotowy dokument wszedł w życie dopiero w czerwcu 2018 r. Przepisy dawały właścicielom reklam czasową furtkę, kiedy mogli oni dostosować swoje nośniki do nowych wymagań. Właściciele tych reklam, którzy nie skorzystali z tej okazji musieli liczyć się z karami finansowymi. Miasto podało tutaj przykład kary za nielegalną reklamę: 1000 zł za m kw. reklamy za 1 dzień niezgodności reklamy z uchwałą krajobrazową.

W obawie przed finansowymi stratami właściciele sami usunęli większość nośników. Zmiany najlepiej widać w obszarze al. Niepodległości w Sopocie, skąd zniknęło ponad 50 reklam, z czego 14 stanowiło banery wielkoformatowe umieszczane głównie na elewacjach budynków. Dzięki konsekwencji udało się odsłonić elewacje wszystkich kamienic!

Warto zauważyć, że dotychczasowe sukcesy są efektem współpracy między Urzędem Miasta Sopotu a właścicielami nośników reklamowych, wspólnotami mieszkaniowymi oraz właścicielami firm – komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. 

W tym miejscu należy docenić zaangażowanie sopockich urzędników, dzięki ich otwartości i konsekwencji udało się przekonać wielu właścicieli do usunięcia reklam i uniknąć wymierzania kar pieniężnych. Jak wyglądał ten proces? Podjęte przez urzędników działania skupiały się na ustalaniu właścicieli nośników reklamowych, informowaniu ich o niezgodności reklam z uchwałą oraz wspólnych rozmowach dążących do najkorzystniejszego rozwiązania kwestii. 

Jednak na tym sprawa się nie kończy. Udało się opanować chaos związany z banerami reklamowymi, jednak teraz urzędnicy chcą uporządkować kwestię bilbordów oraz wielu mniejszych elementów reklamy. Aby już teraz przygotować przedsiębiorców i mieszkańców do zmian miasto przygotowało „Katalog dobrych praktyk dla Sopotu”. To liczący kilkadziesiąt stron dokument, w którym wyjaśniane są procedury dotyczące umieszczania reklam w Sopocie. Katalog w sposób skrócony obrazuje zapisy uchwały krajobrazowej oraz prezentuje ogólne standardy umieszczania reklam w Sopocie. Poruszone są w nim zagadnienia mówiące m.in. o tym, w którym obszarze miasta dozwolone są dane rodzaje reklam. Katalog można pobrać klikając tutaj.

Rewolucję w Sopocie najlepiej widać na zdjęciach PRZED i PO: